Ledelse

– Empati er lønnsomt

Ledere får store problemer med både ansatte, kunder, aksjonærer og investorer dersom de ikke har evnen til å sette seg inn i andres opplevelser av en situasjon, hevder konsulent.

Publisert Sist oppdatert

Det er grunn til å bekymre seg over hvordan våre medmenneskelige relasjoner har utviklet seg, skriver konsulent John Boitnott på nettstedet Entrepreneur. Dette gjelder både i arbeidslivet og i våre privatliv. Det er vanskelig å komme overens med alle. Uansett årsak, ser det ut til at mange av oss har stadig større problemer med å kommunisere godt med hverandre. Ifølge Boitnott skyldes dette blant annet mangel på empati – altså evnen til å sette seg inn i hvordan andre har det.

For det å kunne gå i andres sko, selv om det kan innebære å innta et helt nytt perspektiv, er en kunst og en ferdighet som er viktig for ledere. Det kan faktisk være avgjørende for ledere og gründere, mener konsulenten.

Fagansvarlig for organisasjons- og lederutvikling i konsulentselskapet Assessit, Helen Aasgaard, påpeker at empati er evnen til å sette seg inn i- og forstå andres opplevelse av en situasjon, og at det er viktig ikke å misforstå dette dithen at empati er det samme som sympati, som er å synes synd på noen.

– Hvorfor er empati viktig for ledere?

– Empati er helt avgjørende for å kunne ta best mulig beslutninger. Jo flere som påvirkes av en beslutning, desto viktigere er det å forstå ulike perspektiver, sier hun.

Hun forteller at de beste lederne verken er distanserte – uten evne til å sette seg inn i og forstå andre – eller fusjonerte – redde for å skuffe og såre andre. De er derimot Differensierte.

– Det innebærer at de ser og tar hensyn til ulike perspektiver, og at de ser at de selv er ett av mange perspektiver. Evnen til å se seg selv utenfra er også en del av empati, forklarer hun.

Forståelse, til tross for uenighet

Dette vil gjelde både overfor ansatte, investorer og kunder, mener hun. Det å kunne forstå og sette seg inn i investorens perspektiv, uten nødvendigvis å være enig i alt, gjør det lettere å balansere beslutninger og å jobbe på tvers av ulike interesser.

– Det samme gjelder kunder. Hva er kunden opptatt av? På hvilken måte vil kundens behov endre seg fremover? De beste lederne oppsøker aktivt mange ulike perspektiver for å få et best mulig beslutningsgrunnlag, utdyper hun.

Hun forteller at forskning viser at toppledere i mindre grad enn andre bruker empati. Grunnen til dette antar man er at de i utgangspunktet har like mye empati som andre, men at de ikke behøver å bruke den like mye når de får mer makt og autoritet.

– Det vil si at empati kan trenes og brukes bevisst. Empati består både av personlige trekk – hvor opptatt du er av å forstå andre, hvor vennskapelig du er og lignende – men også av teknikker. Som for eksempel det å kartlegge ulike perspektiver og interessenter. Slik kan du også si at den pågående dialogen omkring mangfold og bias også henger sammen med empati. Empati er rett og slett lønnsomt, sier Aasgaard.

Lederverktøy

Derfor må du lede med empati:

Du kan ikke lede ansatte uten å inneha empati:

  • Dine fast ansatte bruker rundt 2000 timer årlig på jobben

  • 75 prosent av tiden deres brukes utenfor kontoret. Dette gjelder deg også

  • Om du oppfatter dem som folk eller ansatte kan avhenge av så lite som én ting, ved deres personlighet, tro eller oppførsel. Dette bildet er sjelden komplett

  • Det er vanskelig å motivere og inspirere folk på en effektiv måte, uten at du forstår hva som motiverer eller bekymrer dem

Du kan ikke oppnå tillit hos investorer dersom du ikke forstår deres bekymringer:

  • Dine forretningspartnere, investorer og aksjonærer er bare fornøyde så lenge du skaper resultater

  • Dersom disse partnerne merker en svekkelse av ditt lederskap, eller at du treffere dårligere beslutninger, blir det stadig vanskeligere å snu denne trenden

  • Det blir en bortimot umulig oppgave dersom du ikke forstår deres bekymringer eller hva de frykter kommer til skje på grunn av dine beslutninger

  • Det er her empatien kommer inn i bildet. Empati alene kan ikke snu en slik trend. Likevel er den et viktig første skritt

  • Når du kan se situasjonen fra andres perspektiver, og gjøre endringer på bakgrunn av disse, har du kommet et godt stykke på vei

  • Empatien blir derfor en underliggende del av strategien din

Du kan ikke skaffe deg kunder på en effektiv måte, uten å forstå deres behov:

  • De fleste selgere og markedsførere vil fortelle deg at det er viktig å bli godt kjent med kunden

  • Smarte ledere bruker tid på å lage detaljerte kundeprofiler, som ledd i å utarbeide detaljerte markedsplaner

  • Å skaffe en forståelse av den generelle demografien av kundegruppen din er første skritt. Du må også forstå hva de føler, hva de frykter, hva de verdsetter og hva de elsker. Kort sagt, du må ha medfølelse for dem

  • Når du har oppnådd dette nivået av forståelse for markedet, kan du utarbeide og forme kampanjer som treffer mer effektivt, og som kan overtale og påvirke dine potensielle kunder

Du treffer bedre beslutninger når du bruker empati som et verktøy:

  • Når du fullt og helt klarer å forstå andres perspektiver, også de følelsesmessige faktorene som kan styre deres handlinger, vil du være i stand til å treffe bedre beslutninger

  • Men da må du bruke dette som et av flere verktøy

  • Det er begrensninger og fallgruver ved en overfokusering på empati

  • Empati er et verktøy, ikke en enkeltstående strategi. Det må brukes sammen med kritisk og rasjonell tenkning og beslutningsparadigmer

  • Dine beslutninger er til syvende og sist støttet av et helhetsbilde, og hvordan det vil påvirke alle involverte

Du kan ikke forandre verden (ikke engang din egen organisasjonskultur) uten empati:

  • Ønsker du å bidra til mer enn bare penger i kassa for bedriften – kanskje at dine beslutninger også skal få en større betydning – er det spesielt viktig å utnytte empati for at dine handlinger skal virke etter hensikten

  • Empati hjelper med å drive igjennom og gi kraft til sosiale endringer

  • Erkjenneslen av at det er mer som binder oss sammen enn som skiller oss er viktig

  • Forstår vi hele konteksten av livene til dem vi ønsker å hjelpe, vil vi også ta bedre valg om hvordan vi kan støtte dem

  • Du kan styrke empatien din gjennom øving, for eksempel gjennom mindfulness eller gjennom å trene på å bli en god lytter

  • Denne treningen kan gi verdifulle resulater, både på jobben og privat

Kilder: Entrepreneur / John Boitnott

Foto Partner i konsulentselskapet Assessit, Helen Aasgaard. Foto: Assessit.
Powered by Labrador CMS