Administrerende direktør Steinar Sønsteby har vært med på over 50 oppkjøp.

Foto

Aurora Hannisdal.

– God sans og «det beste jeg kan» fungerer ikke i denne idrettsgrenen

Publisert: 7. juni 2018 kl 09.50
Oppdatert: 7. juni 2018 kl 10.18

It-selskapet Atea er det man kaller en serieoppkjøper. Oppkjøp har vært en sentral del av vekststrategien. På ti-tolv år har selskapet vokst fra tre til 33 millioner kroner. Halvparten av veksten kommer fra oppkjøp.

Administrerende direktør Steinar Sønsteby har vært med på over 50 oppkjøp.

– Ikke gå inn i dette hvis du ikke vet hva du gjør, er hans oppfordring til ledere som vurderer oppkjøp.

– God sans og «det beste jeg kan» fungerer ikke i denne idrettsgrenen.

Skal man gjøre et oppkjøp for første gang, bør man ha folk ved sin side som har gjort det før, anbefaler han. Det er mange feller man kan falle i om man ikke trår forsiktig i de mange avgjørende fasene av et oppkjøp.

Se video med Steinar Sønsteby som snakker om oppkjøp.

Blind av forelskelse

Saken fortsetter under annonsen

En feil Sønsteby selv har gjort og som han ser at andre også gjør, er å forelske seg blindt i en oppkjøpskandidat.

– Så hører man ikke på magefølelsen som sier at her er noe feil, sier han.

Det kan være noe med at prisen ikke er rikitg, men det kan også handle om selskapets kultur, at de ansatte ikke har den riktige kompetansen eller at kundetypen ikke stemmer.

– Det er viktig å lære seg at nei er et like bra svar som ja. Man må ikke tulle seg bort i forelskelsen i et objekt.

Se flere videoer og les mer om ledelse i lederbiblioteket.

De første avgjørende timene

De første timene etter at et selskap er kjøpt, er avgjørende for resten av prosessen, ifølge Sønsteby.

Saken fortsetter under annonsen

– Hvis de ansatte får høre at selskapet de jobber i har blitt kjøpt via rykter eller en børsmelding, mister man kontrollen. De ansatte må få informasjon og få anledning til å stille spørsmål til dem som eier svarene – kjøperne, sier han.

Om de ansatte i et selskap ikke var klar over at de var til salgs, kommer beskjeden som en stor overraskelse. Da er det viktig at de nye eierne er tilstede og forklarer hvorfor og hvordan dette blir bra.

– De ansatte lurer på hvordan dette vil påvirke dem personlig og i deres arbeid. Da må vi ha svarene. De spør: Mister jeg kundene mine? Nei. Må jeg over på Ateas systemer? Ja. Skal vi skifte navn? Ja.

– Noen få blir ekstremt negative, og kanskje de allerede er i gang med en oppsigelsesprosess. Jeg pleier å si at det ikke er alle fjell man skal bestige.

Lederbibliotek
søn 20.02.2022 23:47

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.