Ledelse

Ledere må tenke nytt om hvordan de bruker måltall

Google og MIT Sloan Management Review har undersøkt hvordan ledere tar i bruk nøkkelindikatorer i en ny digital hverdag.

Publisert Sist oppdatert

Et stadig høyere tempo i den teknologiske utviklingen, sterkere konkurranse samt høyere forventninger blant kundene. Dette er tre faktorer som tvinger ledere til å tenke nytt om hvordan de bruker nøkkelindikatorer, ifølge Google og MIT Sloan Management Review. De har nylig gjennomført en undersøkelse om hvordan ledere forholder seg til bruk av nøkkelindikatorer på det digitale området.

Nøkkelindikatorer, måltall eller key performance indicators (KPI), er verktøy som brukes av organisasjoner for å måle prestasjon og hvordan man lykkes i å oppnå formålet med organisasjonen. Google og MIT Sloan Management Review definerer nøkkelindikatorer slik: «De kvantifiserbare tiltakene en organisasjon tar i bruk for å avgjøre hvor godt den oppfyller sine uttalte operasjonelle og strategiske mål.»

LES RAPPORTEN: 2018 Strategic Measurement Global Executive Study and Research Report

Ubalanse

Undersøkelsen tar for seg mer enn 3.200 toppledere på tvers av land og industrier. Den viser at ledere sliter med å finne en balanse mellom taktiske og strategiske nøkkelindikatorer, operasjonelle og økonomiske indikatorer, og nøkkelindikatorer som effektivt sier noe om dagens situasjon samtidig som de sier noe om fremtiden. Denne ubalansen er kilde til bekymring blant lederne.

Undersøkelsen viser også at ledere er usikre på om de bør ha et større sett av detaljerte nøkkelindikatorer eller om de bør snevre det inn til færre og enklere punkter.

Maskinlæring

Fremskritt i maskinlæring har potensiale til å radikalt endre hvordan nøkkelindikatorer brukes. Ved å ta i bruk nye algoritmer kan man ta bruken av nøkkelindikatorer til et høyere nivå, ifølge forfatterne av undersøkelsen.

Det vil være mulig å gi bedre prediktive indikatorer, mener de: «Datadrevne selskaper som utnytter fremskrittene til å rekonstruere sine KPI´er, vil oppnå konkurransefortrinn».

Dette gjør de beste

I undersøkelsen vises det til seks typer adferd som forbindes med avanserte bruk av nøkkelindikatorer:

  1. Bruker nøkkelindikatorer til å lede, så vel som å administrere bedriften.
  2. Utvikler et integrert syn på kunden.
  3. Ser på nøkkelindikatorer som datasett for maskinlæring.
  4. Dykker dypere ned i nøkkelindikatorenes komponenter.
  5. Deler pålitelige nøkkelindikator-data.
  6. Går for forenklede nøkkelindikatorer.

Tallene gir ikke «orakelsvar»

Her hjemme i Norge har ledelsesprofessor Jan Ketil Arnulf gjentatte ganger advart mot å stole blindt på måltallene. I BI Business Review skriver han at vi lever i en informasjonsoverflod: «KPI-er, eller måltall, er forenklinger som påstår å fortelle om ledere er på rett spor før resultatene faktisk foreligger. De behandles for ofte som orakelsvar fra en magisk kilde».

Han minner om tre velkjente feiltolkninger man må være på vakt for når man bruker nøkkelindikatorer.

  1. Pålitelighet: Målingene er for påvirket av tilfeldigheter, slik noen føler på muntlige eksamener.
  2. Gyldighet: Kan vi trekke slutninger basert på måltallene? Vil fornøyde kunder alltid være mer lønnsomme?
  3. Vanetenkning: Er måltallet det beste uttrykket for det vi måler, eller burde vi tenkt nytt? Målinger som er både pålitelige og gyldige vil bare føre til at man blir best på gårsdagens løsninger. Hensikten med måltall er å sette kontroll foran tenkning.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS