Foto

Dreamstime

Hvordan gå fra konflikt til kommunikasjon

Publisert: 16. april 2018 kl 10.46
Oppdatert: 30. april 2019 kl 09.43

Det kan være vanskelig å se på opphetet konflikt som noe annet enn en uoverkommelig barriere som står i veien for konstruktive samtaler, vennlig tone og gode løsninger.

Men konflikt trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Så lenge man holder konflikten til det profesjonelle kan konflikt være en nøkkel til god kommunikasjon.

Slik bruker du konflikten konstruktivt

Anett Grant, er leder for Executive Speaking, og til det amerikanske magasinet Fast Company gir hun noen tips til hvordan man kan bruke konflikter som et grunnlag for god kommunikasjon.

Angrip ideen, ikke personen

Nøkkelen til en konstruktiv konflikt er å unngå personangrep. Uansett hvor het debatten er, bør man unngå utsagn som «hvordan i alle dager kan du mene det?» eller «jeg tror ikke du har gjort grundig nok forarbeid». Slike angrep, der ordet «du» er i sentrum, oppleves ofte som personangrep.

Saken fortsetter under annonsen

Sett heller deg selv i sentrum: «jeg sliter litt med konklusjonen her». Da blir konklusjonen plutselig diskusjonstema, og kommunikasjonen mer konstruktiv, skriver Grant.

Ikke ta den tonen

I konflikter er det minst like viktig hvordan du sier noe som hva du sier. Det skal ikke mye til før du oppfattes sarkastisk, syrlig, aggressiv eller nedlatende.

Husk at du diskuterer for å komme fram til en bedre løsning. Da er det viktig at du gir motparten konstruktive tilbakemeldinger, selv om du er rivende uenig.

Gjør ditt ytterste for å oppfattes høflig og respektfull, er tipset fra Grant.

Ikke glem normene

Saken fortsetter under annonsen

Noen selskaper har høy takhøyde for konflikter, mens andre helst ser at konflikter foregår bak lukkede dører. Finn ut hva som gjelder i din organisasjon før du hopper inn i en konflikt med begge bein. Treffer du «nerven» er det lettere å legge seg på en konstruktiv linje, skriver Grant.

Finn alternativkostnaden

Før du går inn i en konstruktiv konflikt bør du stille deg selv dette spørsmålet: «Hva skjer hvis jeg ikke sier fra?».

Kanskje er ikke saken så viktig, eller kanskje er ikke diskusjonen så viktig for selve utfallet. I så fall kan det være lurt å la saken gå sin gang uten konflikt. I andre tilfeller kan det være viktig å ta ordet tidlig for å hindre at konflikten eskalerer, skriver Grant.

Hvordan forebygge konflikt?

Eksperter på konfliktbehandling Erica Grunnevoll i Coach Team og psykolog Jan Atle Andersen svarer i denne videoen:

Saken fortsetter under annonsen

Se hele videoen om rekruttering, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev
søn 20.02.2022 23:47

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.