Ledelse

– Vår erfaring er at styret og ledelsen ofte tar for lett både på strategiutviklingen og på strategiimplementeringen. I mange tilfeller mangler tilstrekkelig kunnskap, sier leder i Strategic Consulting Group, Arne Harket.

– Ledere kan ikke nok om strategi

Lite ressurser, dårlig kommunikasjon, uklare roller og ufullstendig kunnskap gjør at tre av fire bedrifter går glipp av potensiell lønnsomhet.

Publisert Sist oppdatert

Skal en bedrift lykkes i et marked er man avhengig av en klar strategi, enten man er en gründerbedrift som prøver å finne sin plass i verden eller man er en etablert traver som vil øke lønnsomheten eller svare på utfordringene fra oppstartbedrifter. Strategi legger grunnlaget for hele driften. Men mange bedrifter har mye å gå på strategisk, skal vi tro Strategic Consulting Group.

Ifølge en analyse de fikk utført blant 600 norske næringslivsledere for en tid tilbake, har norske styrer liten kunnskap om konkurransefortrinn og strategi. Analysen, som ble gjennomført av Sentio Research, viser at under 25 prosent av norske virksomheter har definert og implementert konkurransefortrinn.

– Det er oppsiktsvekkende når vi vet at det er veldig klare sammenhenger mellom tydelige forretningsstrategier og lønnsomme virksomheter, sier Arne Harket, leder i SCG.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS