Ledelse

Slik forfremmer du uten å skape opptøyer

Publisert Sist oppdatert

Forfremmelser er en viktig brikke for en organisasjons utvikling. Det er en måte å sikre at kompetansen forblir i organisasjonen, samt at den blir brukt på riktig sted og vis. Det er i tillegg en måte å signalisere til sine ansatte at de er verdsatte, noe som igjen kan føre til trivsel og motivasjon og i sin tur bedre prestasjoner.

Men når det er sagt, så er ikke forfremmelser uten utfordringer. I en amerikansk undersøkelse ble 100 bedrifter, som var kåret til gode arbeidsplasser, studert, og det ble avdekket at forfremmelser var en av de områdene der bedriftene var desidert dårligst. 25 prosent av de ansatte i virksomhetene mente at forfremmelser ikke gikk til de som fortjente det.

Forfremmelser er personlige av natur. Man forfremmer noen, og det går på bekostning av noen andre som ønsket den samme forfremmelsen. Hvis det ikke gjøres på riktig måte kan man derfor ende opp med flere negative reaksjoner enn positive. Det skriver Jessica Rohman, Chinwe Onyeagoro og Michael C. Bush i konsulent- og analyseinstituttet Great Place to Work, hos Harvard Business Review.

De mener at hvis ledere skal hindre at de negative reaksjonene oppstår, så må de sørge for en god og støttende forfremmelsesprosess, fra start til slutt:

Avklar forventninger

Før du begynner å tenke på forfremmelser er det viktig å avklare hvilke forventninger dine ansatte har, skriver Rohman og kollegene. Avklar hvem som har planer om å bli i organisasjonen lenge, og har et ønske om å utvikle seg videre. Det er disse du vil satse på, mener de.

Oppfordre og oppmuntre

Når stillingsannonsen kommer ut, sitter mange ansatte ofte med følelsen av at den er skrevet med én spesifikk person i tankene. Da er det lite attraktivt å søke på stillingen. Ifølge konsulentene i Great Place to Work er det derfor lederens jobb å oppfordre sine ansatte til å ville prøve å ta dette steget. Forklar dem at selv om de ikke får jobben så vil det være en viktig erfaring i å forstå hva som skal til for å komme seg videre til neste steg.

Finn entusiasmen

Etter forfremmelsen finner sted oppstår en annen utfordring: å skape entusiasme. Her gjelder det å forklare bakgrunnen for valget på en inspirerende måte. Forklar hvordan personen gang på gang leverte varene og derfor fortjener forfremmelsen, men glem ikke å fortelle hvordan denne forfremmelsen også gagner teamet og organisasjonen som helhet. Da skaper man oppslutning, skriver Rohman, Onyeagoro og Bush.

Evaluere

Når forfremmelsen er ferdig og hverdagen nok en gang stabiliserer seg, er det ifølge Rohman og kollegene viktig at lederen tar en prat med de som ikke ble forfremmet i denne omgang. Sett i gang en dialog og avklar hva som gjorde at det ikke ble dem denne gangen: var det dårlig timing? Var det feil stilling? Eller kanskje er det feil virksomhet?

Hvis det er dårlig timing kan du hjelpe dem å forstå hva de må jobbe med til neste gang. Er det feil stilling kan dere sammen komme fram til hvor kompetansen bedre kan brukes, og hvis dere kommer fram til at det er feil virksomhet så betyr det kanskje farvel.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS