Ledelse

Slik jobber du mer inkluderende

Publisert Sist oppdatert

Det er lett å vedta å være en inkluderende bedrift, enten gjennom IA-avtalen om et inkluderende arbeidsliv eller andre lokale vedtak.

Men hva innebærer det egentlig å være inkluderende i praksis?

– For arbeidsgivere handler det om å ta seg tid til å sette seg inn i enkeltmennesker sine spørsmål og utfordringer, og ikke bare tro at alle er like seg selv, sier Tidiane Diao til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.

Han er styremedlem i den svenske fagforeningen Unionen og direktør i det svenske Revmatikerforbundet.

Spesielt når det kommer til kronisk sykdom er det lett å skille mellom de som er flinke til å inkludere og de som ikke bryr seg, mener han:

– Mange tør ikke å fortelle om utfordringene sine i frykt for at det skal ødelegge for karrieren og utviklingsmulighetene deres. De tror at de kommer til å bli sett på annerledes.

– Her er det en stor forskjell mellom de som ser på diagnosen og de som ser mennesket. Man bør ikke se på sykdommen og tenke «stakkars deg», men heller støtte og hjelpe. En person med en diagnose er akkurat like kompetent som andre, sier Diao.

– Arbeidsgivere må tenke over at vi skal kunne stå i jobb lengre, og da må de sørge for at arbeidsplassen inkluderer alle, både fysisk og psykisk. Alle skal ha muligheten til å jobbe og bruke kompetansen sin, legger han til.

Bli en inkluderende leder

Ian Rand er leder for den britiske finansinstitusjonen Barclays’ Business Banking, og sitter i mangfold- og inkluderingsutvalget i banken. Han mener at inkluderende ledelse handler om ikke å spørre.

– I starten visste jeg ikke hvordan jeg kunne være en inkluderende leder, men jeg fant ut at jeg kunne lære mye gjennom å spørre, rett og slett.

– Jeg har vært tydelig på at jeg er åpen for innspill, og det har ført til at folk har kommet til meg etter møter og sagt «det og det var bra, men dette kan du gjøre bedre til neste gang». Det har jeg lært veldig mye av, sier han til Management Today.

Her er hans tre råd til å bli en mer inkluderende leder:

  • Ikke forvent å ha alle svarene: Å være leder betyr ikke at du må kunne alt. Benytt deg av andres synspunkter og kunnskap.
  • Ikke vær redd for de vanskelige samtalene: Det er mye bedre å ta en vanskelig samtale og lære av den, enn å la problemet forbigå i stillhet.
  • Sett pris på de lavmælte: De som snakker mest og høyest er ikke nødvendigvis dem med de beste ideene. Sørg for at alle har muligheten til å komme med sine innspill.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS