Ledelse

Slik kan du hjelpe ensomme medarbeidere

Legg vekt på fellesskapets fremgang og snakk om hvorfor dere i fellesskap gjør en meningsfull jobb.

Publisert Sist oppdatert

At noen føler seg ensomme på jobben, er kanskje ikke det vi snakker mest om. Men – ensomhet burde være et like viktig tema for mellomledere, finansdirektører og toppsjefer som det er for psykologer. Det mener Shawn Achor – forfatter av flere bøker om lykke, innovatør Gabriella Rosen Kellermann, adferdsforsker Andrew Reece og Alexi Robichaux, sjef i konsulentselskapet BetterUp.

De fire har skrevet en artikkel hos Harvard Business Review som er gjengitt på hjemmesidene til Society for Human Resource Management, SHRM. Her konstaterer de at ensomhet i tillegg til å påvirke den enkeltes psykiske helse og velvære negativt, virker inn på arbeidssituasjonen: Ensomme medarbeidere gjør oftere en dårligere jobb enn andre, de har en tendens til å slutte i jobben oftere enn andre og de opplever lavere jobbtilfredshet.

Del meningen med jobben med andre

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS