Ledelse

Ta disse grepene for å hindre utbrenthet hos dine ansatte

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen organisasjoner som ønsker å utsette sine ansatte for så mye stress at de ender opp med å bli utbrent. Men i enkelte bransjer er arbeidspresset høyt, og det er ikke alltid like enkelt å holde oversikten med hvor mye team og enkeltansatte jobber. Og hvis ansatte får jobbe ustanselig uten en leder som sier stopp, selv om de gjerne kunne jobbet mer, er ikke utbrenthet et helt urealistisk endelikt.

Revisjons- og konsulentfirmaet Deloitte gjennomførte en undersøkelse blant 1.000 arbeidstakere i USA om utbrenthet, og hele 77 prosent oppga at de hadde kjent på følelsen minst én gang. Og dette er ikke mennesker som gruer seg til å gå på jobb heller. Hele 87 prosent av deltakerne sa at de var svært motiverte i jobben.

Mye av denne tendensen ser ut til å kunne spores tilbake til arbeidsgivers ansvar, ifølge Jen Fischer, direktør for arbeidsmiljø og trivsel i Deloitte. 7 av 10 av deltakerne i undersøkelsen mente nemlig at arbeidsgiver ikke gjorde nok for å redusere utbrenthet, skriver hun i et innlegg hos Harvard Business Review.

Her er noen av forslagene hennes til hvordan ledere kan arbeide for å unngå at de ansatte blir utbrent.

1) Oppfordre de ansatte til å ta helt fri i feriene

Utbrenthet oppstår typisk når ansatte ikke får nok tid til å «hente seg inn igjen». Etter harde arbeidsøkter trenger man tid til å hvile og la kroppen slappe av. Hvis helgene og feriene aldri blir helt arbeidsfrie, når skal man da få tid til å koble fra?

Fischer oppfordrer derfor ledere til å kommunisere til sine ansatte at det å jobbe i feriene ikke blir sett på som positivt, men at det heller står respekt av å klare å logge helt av når man har fri.

2) Tilby kursing og fleksibilitet

Det er viktig å legge til rette for at de ansatte har en fleksibilitet i arbeidsdagen, slik det går an å balansere jobben med det som skulle foregå på hjemmebane. I tillegg bør ledere tilby opplæring om stressmestring og avkobling, skriver Fischer.

Men det er ikke gitt at de ansatte vet å benytte seg av alle mulighetene, selv om de finnes. Et tips er derfor at lederen går foran og benytter seg av disse selv. Det gjør det ifølge Fischer lettere for de ansatte å skjønne at dette er akseptert.

3) Dyrk takknemlighet og anerkjennelsen

En klassisk årsak til utbrenthet er at man jobber og jobber og jobber uten å få noen tilbakemeldinger eller anerkjennelse fra lederen sin. For det første vet man ikke om man gjør en god jobb, og for det andre får man aldri noen positive forsterkninger på alt det harde arbeidet.

Ledere bør ifølge Fischer jobbe for å skape en kultur hvor man sier «takk» og «godt jobba» når noen åpenbart har lagt ned et godt stykke arbeid.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS