Foto

Startae Team / CC

Unngå dette hvis du leder en ny og liten bedrift

Publisert: 26. november 2018 kl 10.53
Oppdatert: 27. mars 2019 kl 09.13

Å være gründer er ingen enkel sak. Du skal få din egen idé til å vokse seg stor og sterk.

Og det er nettopp vokse som er nøkkelordet.

For et lite stykke ut i oppstartfasen, etter de første kundene, abonnentene, leserne eller brukerne har kommet inn i systemet, kan det begynne å føles som viktigere å beholde de man har enn å skaffe nye – såkalt tapsaversjon.

Mennesker er stort sett koblet sammen slik at vi reagerer kraftigere på tap enn på gevinst, og derfor er det ifølge Brain Scordato en gründer et stykke ut i løpet slutter å tenke vekst, men heller begynner å tenke at han eller hun må beholde de brukerne som allerede benytter seg av produktet eller tjenesten.

Scordato er grunnlegger av Tacklebox Accelerator, som kurser og hjelper gründere å realisere ideene sine, og i et innlegg hos Fast Company skriver han at denne tapsaversjonen er noe av det mest destruktive for en gründer som er avhengig av vekst.

Mange grunnleggere av bedrifter tenker kanskje at de ikke vil plage kundene sine, og slutter helt å kommunisere med dem etter at de først har «fått dem om bord». De er så redde for å miste kunder at de glemmer å prøve å skaffe flere. Og når man kommer dit, at det blir viktigere å passe på at de eksisterende kundene blir værende enn å skaffe nye, da har man stagnert, skriver Scordato.

Saken fortsetter under annonsen

Slik unngår du tapsaversjon

Her er Tacklebox-lederens tips til å glemme tapsaversjon og huske på at vekst er viktigst i vekstfasen:

  • Bruk dataene konstruktivt: Se på aktivitetene dine som eksperimenter. Hvis 25 stykker sier opp etter en e-post med informasjon, så er det et resultat av et eksperiment, rett og slett. Det gir deg informasjon. Og hvis du er redd for at abonnentene skal si opp dersom du kontakter dem igjen, så har du sannsynligvis ikke nådd kjernepublikummet enda, skriver Scordato.

  • Fokuser på det du kan kontrollere: Du kan sjelden kontrollere hvor mange som velger å kjøpe produktet ditt etter at de har blitt eksponert for det. Det du kan velge, er å lage et bedre og bedre produkt og drive bedre og bedre markedsføring for å øke sannsynligheten. Gi deg selv ros for innsatsen du legger ned, og ikke tilfeldigheten rundt hvor mange kunder du får den aktuelle dagen.

  • Maksimere veksten, ikke minimere tapet: Lag nøkkeltall og målinger som bryr seg om veksten og de ambisjonene du har satt deg, og unngå å måle faktorer som er ment å minimere tap. I alle fall i starten. Du er i en oppstartfase – du må eksperimentere og vokse, ikke minimere tap og stabilisere, skriver Scordato.

Nyhetsbrev
søn 20.02.2022 23:47

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.