Ledelse

Vanskelig å jobbe på kort og lang sikt samtidig

Vi er ikke laget for å konsentrere oss om personlige, daglige oppgaver samtidig som vi tenker langsiktig på organisasjonens vegne, mener forskerduo.

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg en ansatt som gir jernet og går helt og fullt inn for de daglige oppgavene sine. Han leverer gode individuelle resultater, men lederen kan likevel ønske seg mer. Hvorfor kan han ikke løfte blikket og tenke mer langsiktig og strategisk? På organisasjonens vegne.

Men det er ikke så lett for medarbeidere å tenke både individuelt og kortsiktig og langsiktig og kollektivt på en og samme tid, fastslår Morela Hernandez, førsteamanuensis ved Darden School of Business ved University of Virginia, i et innlegg i MIT Sloan Management Review.

Hun viser til at hjerneforskning viser at menneskets hjerne har vanskelig for å fokusere på to ting samtidig, og har sammen med kollega Cristiano L. Guarana, førsteamanuensis ved Kelley School of Business ved Indiana University, gjort flere studier av hvordan tendensen vi har til å avgrense oppmerksomheten vår kan slå ut i arbeidslivet.

Oppmerksomhetens begrensninger

I en av studiene fikk halvparten av medarbeiderne lese et case hvor de fikk vite at en juniorforsker i et farmasiselskap jukset med tall fordi han ønsket å gjøre karriere. Den andre halvparten av medarbeiderne fikk lese det samme caset, men de fikk vite at forskeren jukset fordi han ønsket å påvirke organisasjonens langsiktige resultater på en positiv måte.

Funnene i studien viser at de som hadde lest den siste historien, som hadde et organisasjonsfokus, reagerte mer negativt enn de andre på etiske overtramp som gikk utover selskaper. Samme mekanisme slo inn blant medarbeiderne som hadde lest karrierehistorien, en historie som hadde et personlig fokus. De reagerte mer negativt på etiske overtramp for å gjøre personlig karriere enn de øvrige forsøkspersonene.

Forskerne mener funnene peker i retning av at det fokuset medarbeiderne har i utgangspunktet, personlig eller organisatorisk, kan påvirke deres etiske vurderinger og gjøre dem blinde for uetisk adferd som ligger utenfor det området de pleier å rette oppmerksomheten sin mot.

I forlengelsen av studien, har forskerne også studert avgrenset oppmerksomhet og kreativitet. De fant her at svært engasjerte medarbeidere som avgrenset oppmerksomheten sin til enkelte aspekter ved jobben var flinke til å finne nye og nyttige ideer knyttet til å forbedre egen jobbutførelse. De leverte imidlertid dårlig på kreativitet som var innrettet mot å forbedre organisasjonen som sådan.

Forskernes løsning

Skal vi følge forskerduoens tankegang, ser det altså ut til at det kan være vanskelig for medarbeidere å konsentrere seg om det nære, de daglige oppgavene, og det brede, organisasjonens ve og vel på lang sikt, samtidig. Organisasjonene har på sin side behov for medarbeidere som får til begge deler.

Forskernes konklusjon og forslag til løsning er at arbeidsgivere må lage noen systemer – prosesser og strukturer – som gir medarbeidere mulighet til å gjøre seg kjent med perspektiver som de ikke allerede har i sine nåværende roller.

Et grep er å la medarbeidere fra ulike deler av bedriften, for eksempel juss, markedsføring, regnskap, salg etc. samarbeide. Organisasjonen kan også lage systemer for belønning og det å ta ansvar som fremmer effektivt samarbeid og diskusjoner på tvers av tradisjonelle skillelinjer.

Morela Hernandez mener at det er nødvendig at organisasjoner griper inn med denne typer systemer for å kjempe mot begrensningene i menneskehjernen. Når medarbeidere på denne måten blir ledet inn i en hverdag der de veksler mellom personlige oppgaver og et bredere organisasjonsfokus, tror forskeren at også ansatte som til vanlig dykker dypt ned i egne arbeidsoppgaver vil kunne klare å løfte blikket og tenke mer strategisk.

Powered by Labrador CMS