Ledelse

3 tips om medarbeiderutvikling

Slik jobbet Copenhagen Business School med talentutvikling.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse. Når du gir medarbeiderne muligheter og hjelp til å utvikle seg, åpner det seg samtidig en mulighet til å utvikle organisasjonen.

I et innlegg hos danske Væksthus for ledelse – som jobber for å få til bedre ledelse i kommuner og regioner i Danmark – forteller Copenhagen Business School (CBS) hvordan de gikk fram da de jobbet med talentutvikling for administrativt ansatte.

Organisasjonspsykolog Lene Flensborg og Anders Lauesen, HR-sjef ved CBS, skriver at de har gjort målinger som viser at satsingen har gitt gode resultater.

Her er hovedpunktene i tre av de fem trinnene CBS mener har vært avgjørende for at de lyktes:

Gi medarbeiderne oppgaver som krever litt ekstra

Gi medarbeiderne oppgaver som krever mer av dem enn det de allerede mestrer. De skal jobbe med noe de må strekke seg etter.

Oppgaven skal være akkurat så utfordrende at medarbeideren er i stand til å håndtere den hvis han eller hun sparrer med en erfaren kollega eller leder underveis. Støtte fra en mer erfaren kollega reduserer dessuten risikoen for å feile. Talentenes ledere deltok også. De fikk underveis opplæring i talentledelse.

Oppgaven bør også være viktig for organisasjonen å få løst, og være i tråd med medarbeidernes utviklingsmål. Underveis oppfordres medarbeiderne til å stoppe opp og reflektere over hva de har lært av arbeidet.

Vær tydelige på hva dere skal jobbe med

Talentene som deltok hadde variert bakgrunn, dermed ble det viktig å ha et felles fundament for hvordan de jobbe med utvikling. Følgende tre typer kompetanse ble prioritert for utvikling i forløpet:

- Et tankesett innstilt på læring – herunder å søke innsikt i egne styrker og svakheter og jobbe ut fra den nye innsikten. Dette punktet handler også om å være seg bevisst sin egen rolle og sine egne bidrag inn mot overordnede mål.

- Skape og vedlikeholde relasjoner som koordineres – blant annet gjennom å avstemme forventninger og bruke dialog og tilbakemeldinger på en måte som fremmer læring, samarbeid, forståelse og problemløsing. Konflikter tas opp tidlig‚ i dialog.

- Serviceutvikling – gjennom å se forbedringsmuligheter i måten det jobbes på samt å ta initiativ til og bidra til å planlegge, iverkesette og drive prosesser og service effektivt.

Jobb med å utvikle deltagernes nettverk

Deltagerne styrket nettverket sitt i organisasjonen fordi de gjennom programmet ble kjent med over 20 kollegaer fra CBS.

Andre tiltak var å etablere læringsgrupper som besøkte hverandre og fikk innsikt i hverandres enheter, oppgaver og måter å jobbe på i hverdagen.

Powered by Labrador CMS