Ledelse
Evan Dennis / Unsplash
Bedrifter må bli mer nysgjerrige
Ledere bedyrer at de oppmuntrer til nysgjerrige ansatte i sine bedrifter. I virkeligheten undertrykker de spørsmålene som kommer, viser en studie. De går med ryggen inn i fremtiden, sier lederrådgiver.
Dette er noen av fordelene ved å dyrke nysgjerrigheten i organisasjoner, hevder professor Fransesca Gino ved Harvard Business School. I en skriver hun at de fleste grenseoverskridende oppdagelsene og bemerkelsesverdige oppfinnelser har skjedd på grunn av nysgjerrighet. Hun viser til forskning som konkluderer med tre nye viktige innsikter for nysgjerrighet som en viktig del av hvordan bedrifter kan forbedre seg:
«Færre gale beslutninger, mer innovasjon og positive endringer – i både kreative og mindre kreative stillinger, mindre gruppekonflikter, mer åpen kommunikasjon og bedre teamprestasjoner».
artikkel i Harvard Business Review
-
Nysgjerrighet har mer å si i forhold til hvordan vi presterer enn vi tidligere har trodd
-
Ved å gjøre mindre endringer i organisasjonene våre – innen organisasjonsdesign og hvordan sjefer leder sine ansatte – kan vi legge til rette for at ledere både kan oppmuntre til nysgjerrighet og få bedriften til å prestere bedre
-
Mange ledere er redde for at man ved å stimulere til mer nysgjerriget samtidig åpner opp for mer risiko og ineffektivitet. Derfor blir nysgjerrigheten forbeholdt ledernes festtaler
Festtaler
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP