Ledelse

Bedrifter må bli mer nysgjerrige

Ledere bedyrer at de oppmuntrer til nysgjerrige ansatte i sine bedrifter. I virkeligheten undertrykker de spørsmålene som kommer, viser en studie. De går med ryggen inn i fremtiden, sier lederrådgiver.

Publisert Sist oppdatert
Dette er noen av fordelene ved å dyrke nysgjerrigheten i organisasjoner, hevder professor Fransesca Gino ved Harvard Business School. I en skriver hun at de fleste grenseoverskridende oppdagelsene og bemerkelsesverdige oppfinnelser har skjedd på grunn av nysgjerrighet. Hun viser til forskning som konkluderer med tre nye viktige innsikter for nysgjerrighet som en viktig del av hvordan bedrifter kan forbedre seg:

«Færre gale beslutninger, mer innovasjon og positive endringer – i både kreative og mindre kreative stillinger, mindre gruppekonflikter, mer åpen kommunikasjon og bedre teamprestasjoner».

artikkel i Harvard Business Review
  • Nysgjerrighet har mer å si i forhold til hvordan vi presterer enn vi tidligere har trodd

  • Ved å gjøre mindre endringer i organisasjonene våre – innen organisasjonsdesign og hvordan sjefer leder sine ansatte – kan vi legge til rette for at ledere både kan oppmuntre til nysgjerrighet og få bedriften til å prestere bedre

  • Mange ledere er redde for at man ved å stimulere til mer nysgjerriget samtidig åpner opp for mer risiko og ineffektivitet. Derfor blir nysgjerrigheten forbeholdt ledernes festtaler

Festtaler

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS