Ledelse

5 årsaker til utbrenthet

Vi har en tendens til tenke at det handler om å «lære å si nei», yoga og pusteteknikker. Men svaret kan ligge på arbeidsplassen, påpeker amerikansk professor.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse. Individet får og tar i vår tid ansvaret for mye, kanskje også sin egen utbrenthet. Rådene om hva man gjøre for å motvirke denslags florerer, og de strekker seg fra yoga til «å lære seg å si nei».

Begge deler er nyttig, men det er ikke sikkert at det er dette som er det viktigste for å forebygge utbrenthet, skriver fagbokforfatter og foredragsholder Jennifer Moss i et innlegg hos Harvard Business Review.

Moss, som også er medlem i FNs «Global happiness council», skriver at utbrenthet handler om arbeidsplasser og organisasjoner, ikke enkeltmedarbeiderne som jobber der.

Moss viser blant annet til at Christina Maslach – ekspert på utbrenthet, sosialpsykolog og professor emeritus i psykologi ved University of Califorina – mener at vi angriper problemet fra feil hold.

Maslach advarer mot å legge ansvaret for utbrenthet på enkeltpersoner ut fra en tanke om at de må «behandles», eventuelt at de ikke kan jobbe der lenger. Da gjøres personen, og ikke arbeidsplassen, til problemet.

Ifølge Maslach viste en amerikansk undersøkelse Gallup gjorde blant 7.500 fulltidsansatte at de fem viktigste årsakene til utbrenthet var:

  • Urettferdig behandling på jobben

  • Uhåndterlige arbeidsmengder

  • Uklarhet rundt roller

  • For lite kommunikasjon og støtte fra egen leder

  • Urimelig tidspress

Jennifer Moss argumenterer med at denne listen viser at røttene til årsakene til utbrenthet ikke er å finne hos individet og at utbrenthet kan forebygges, hvis bare ledere jobber med forebygging.

Moss oppfordrer ledere til å spørre seg: Hva er det som gjør at medarbeiderne her har dårlig helse? Hva er det med rammebetingelsene i vårt arbeidsmiljø som hindrer dem i å blomstre? Hvordan kan jeg gjøre det trygt for dem å jobbe her?

Underveis råder hun de samme lederne til å aktivt spørre medarbeiderne om hvordan de har det og hva de savner for å ha det bra på jobben.

I jakten på hva som skal til, minner Jennifer Moss ledere om at de bør legge seg i selen for å forstå mer om både motivasjonsfaktorer – som utfordrende arbeid, ansvar, gjøre noe meningsfullt og det å være involvert i beslutninger – og hygienefaktorer, det vil si basisfaktorene som må være på plass, herunder lønn, arbeidsforhold, retningslinjer og administrasjon, ledelse, relasjoner på jobben og trygghet.

I henhold til psykolog Frederick Herzbergs tofaktorteori antas motivasjonsfaktorene å påvirke tilfredshet og arbeidsglede, men hygienefaktorer kan skape misnøye hvis de ikk er til stede.

Powered by Labrador CMS