Ledelse

Arne Frogner og Rune Skjelvan la frem resultatene fra topplederundersøkelsen under Topplederkonferansen 2019.

Toppledere stoler ikke lenger blindt på IT-direktøren

Årets topplederundersøkelse viser også at ledere bruker nettverk og studieturer mer enn før når de skal orientere seg.

Publisert Sist oppdatert

KPMG har lansert den årlige topplederundersøkelsen 2019 «Nytt risikobilde – endrede spilleregler». Her har de snakket med 25 norske toppledere i privat og offentlig sektor.

Årets undersøkelse viser at toppledere er svært opptatte av hvordan de kan utnytte den såkalte «disruptive» teknologien.

– Vår oppfatning er at ledere har satt seg bedre inn i teknologien i år enn hva de hadde gjort i fjor. De forstår i større grad hva den nye teknologien kan innebære for virksomheten. De prøver å forstå hvordan skybaserte løsninger, kunstig intelligens, 5G, sensorteknologi og maskinlæring kan gagne virksomheten, sier Rune Skjelvan i KPMG.

Videre forklarer han at topplederne er mer opptatt av å sette seg inn i teknologien på egenhånd og ikke bare stole blindt på IT-direktøren.

Ser til Østen

Undersøkelsen viser at toppledere bruker mer tid på å orientere seg om den nye teknologien gjennom eget nettverk eller studieturer.

– For to år siden reiste de fleste topplederne til Silicon Valley for å lære mer om ny teknologi. Nå har de vendt snuten mot Asia for å lære og hente inspirasjon. Asia, og spesielt Kina har kommet langt når det gjelder blant annet kunstig intelligens. Noen reiser også til Israel, forklarer Skjelvan.

Hans inntrykk er at norske toppledere er ganske oppdaterte på teknologi. Teknologien blir brukt til så mangt – både til å redusere kostnader og optimalisere produksjonskostnader.

– Innen sjømat brukes for eksempel kunstig intelligens til å optimalisere fôring. Det reduserer også klimaavtrykket. Da slår man to fluer i en smekk, man er kostnadseffektiv samtidig som man sparer miljøet, sier Skjelvan.

Datadrevet innsikt er noe mange toppledere er opptatt av, spesielt de som leder kapitalintensive virksomheter. De samler inn mer data enn noen gang før og bruker mye krefter på å få skaffe nyttig innsikt ut i fra dataene.

– De bedriftene som har egne kunder bruker data om kundene for å personalisere og treffe målgruppen bedre enn tidligere. Å gjøre det enklere for brukerne i offentlig sektor er også viktig driver, sier Skjelvan.

Den største trusselen mot vekst

Hvert år spør KPMG toppledere hva de anser som den største trusselen mot vekst i virksomheten. Fra å være på en fjerdeplass i fjor, har miljø- og klimarisiko nå havnet på toppen av ledernes agenda.

Fra å være noe som var et ikke-finansielt tema, er nå bærekraft på alles finansielle radar. Kravene er klart økende og selskapets tilnærming il temaet er svært viktig for omdømme. I intervjuene med lederne er dette en entydig tilbakemelding.

Den nest største trusselen er disruptiv teknologi, etterfulgt av territoralisme, cybersikkerhet og operasjonell risiko.

– I 2012 var det veldig liten interesse for bærekraft og klima. Det har heldigvis endret seg i dag, sier Arne Frogner i KPMG.

I en internasjonal undersøkelse som KPMG har gjennomført, svarte 1300 toppledere at klima og bærekraft en den største risikoen i forhold til fremtidig vekst.

– Næringslivet beveger seg raskt i en retning hvor de i større grad tar klima og bærekraft på alvor, sier Frogner.

Kanskje litt overraskende, var det mange norske toppledere som snakket varmt om GDPR i undersøkelse.

– Toppledere er opptatte av at det skal være tillit rundt de nye teknologidrevne løsningene. GDPR bidrar i den forstand å skape tillit, sier Skjelvan.

Powered by Labrador CMS