Ledelse

Harald J. Andersen er direktør i Virke Handel og har dyp innsikt i utfordringene innenfor varehandel. De er mange. Bildet er fra XXL i Storgata i Oslo.

Kundene jakter pris som aldri før

Jakten på de beste tilbudene er en av de sterkeste driverne for handelsendringene. Det rammer ikke bare XXL, men hele varehandelen.

Publisert Sist oppdatert

Øivind Tidemandsen er ukas lederutfordring i Dagens Perspektiv. Men det er liten tvil om at uværet som har rammet XXL også er en markedsutfordring.

Organisasjonen Virke har mer enn 21.000 store og små medlemsbedrifter. Der vet de hvor skoen trykker i markedet.

– Å forutse hva som er de riktige grepene framover er svært krevende, sier direktør Harald J. Andersen i Virke Handel.

LES MER | Innovasjonsprofessor om Tidemandsen: – Ikke bit deg fast i trylleformelen

27.000 søk i døgnet

Prisjakt.no er største aktør på sammenligning av priser med sine 2 millioner unike brukere i måneden.

Foto Are Vittersø i Prisjakt Norge kjenner godt til handlevanene dine. Innenfor sportsbransjens vareutvalg gjennomføres det 27.000 søk daglig. Foto: Prisjakt Norge

– Vi ser tydelige signaler på at forbrukerne blir mer bevisst på markedet og gjør mer research før de handler. Sammenligningstjenester tilgjengeliggjør mer informasjon nå enn tidligere. Gjennomsiktigheten gjør det mye enklere for å sjekke prishistorikk og sette opp prisvarsler, sier Norgessjef Are Vittersø i Prisjakt.

Innenfor kategoriene «sport & fritid» og «sko, klær og accessories» opplever Prisjakt kraftig vekst. Det siste året er gjennomsnittet 27.000 søk i døgnet. Prisjakt følger prisene i 2.500 fysiske og digitale butikker uavhengig om de betaler Prisjakt for tjenesten eller ei.

Retail apocalypse

Automatiseringen og digitaliseringen kjennetegner utfordringen varehandelen står over, den har til og med fått sitt eget navn: Retail Apocalypse, på norsk detaljhandelens apokalypse.

– Apokalypse betyr dommedag, men også åpenbaring. For å lykkes er det helt avgjørende å eksperimentere med det teknologiske, menneskelige, digitale og fysiske i egen forretningsmodell, sier Andersen.

Som Virke Handel oppsummerer det: «Netthandelen endrer maktbalansen i verdikjeden der produsenter og kunder får større makt på bekostning av butikkene».

– Varehandelen er en av bransjene som påvirkes mest og raskest av ny teknologi, forklarer Andersen.

Poenget understrekes allerede i tittelen på den første stortingsmeldingen om varehandelen: «Handelsnæringen – når kunden alltid har nett».

LES MER | Tre konkrete råd til Tidemandsen og XXL fra finansanalytiker

Bransjeglidning

Sportsbransjen er ifølge Virkes handelsrapport for 2018-19 en bransje som tjener på bransjeglidning.

Tar du en tur innom XXL ser du varer som klær, sko, elektronikk, leker, ernæring og kosmetikk. Samtidig tar for eksempel Clas Ohlson og Europris markedsandeler fra sport. Likevel:

– Sportsbransjen har mange gode år bak seg, men nå er det tøffere enn noensinne. Alt er basert på vekst og nå sliter XXL og med å realisere markedets forventninger til vekst.

7 forbrukertrender som påvirker

  1. Jakten på den gode dealen!
  2. Jeg skal ha, og jeg skal ha det nå!
  3. Overrask meg!
  4. Jeg er spesiell!
  5. Bruk hodet. Vi har bare en klode!
  6. Det er mitt liv og min kropp!
  7. Tiden min er verdifull!

Kilde: Virke Handels rapport om utviklingen i varehandelen fram mot 2030

Størrelsen teller

Her er de fire største aktørene i sportsbransjen her hjemme, omsetningstallene er fra 2018:

1. XXL: 4.642 millioner kroner

2. Gresvig (G-Sport, G-Max, Intersport: 4.169

3. Sport1: 2.758

4. Stadion: 1.149

– Det er ikke noe minus å være stor. Du trenger muskler for å utvikle tjenester, drive innovasjon og investere i teknologi. Jeg vil heller si at det aldri har vært vanskeligere å være liten, sier Andersen.

Han tror sportsbransjen kommer til å fortsette å endre seg, ikke bare gjennom nye nisjeaktører på nett:

– Jeg tror også vi vil få se nye og kanskje overraskende partnerskap, men neppe mellom XXL og Gresvig.

Utenlandshandelen mener sjefen i Virke Handel også bør bekymre sportsbransjen:

– I dag bruker nordmenn hver 10 av 100 kroner på varehandel i utlandet. Frem mot 2030 tror vi tallet nesten vil fordobles.

Nye buzzord

Har du hørt uttrykkene Bopis og Boris? Det er tidens buzzord i varehandelen, og der kundeslaget står:

Bopis = Buy online, pick up in store

Boris = Buy online, return in store

Virkes handelskonferanse i september i år er temaet hvilke konkrete grep som kreves for å kapre og beholde fremtidens kunder. Der står Bopis og Boris sentralt.

– Supereffektiv, sømløs og friksjonsfri handel er hva kundene vil ha, forklarer Andersen.

Tar digitale grep

XXL og Øivind Tidemandsen tar digitale grep gjennom det selskapet kaller XXL-butikk 5.0:

  • Fysisk og digital handel skal smelte sammen til det som kalles omnikanal-butikker. Noen av grepene er mindre butikker, selvbetjente kasser, nye køsystemer.

  • Netthandel og klikk-og-hent-løsninger blir stadig viktigere. Tre av ti XXL-kunder som handler på nett, henter varen i butikk. Den første roboten er på plass hos XXL på Alna i Oslo. Tårnet du henter pakken din i, har plass til 400 varer.

  • Nettsidene er oppgradert med en mer personlig brukeropplevelse for å sikre mersalg og en bedre kundeopplevelse

2019 vil være den første testen på om Tidemandsen og XXL lykkes.

Mini-cv: Øivind L. Tidemandsen

Foto

NTB scabpix

Stilling: Gründer, styreleder, driftssjef og hovedeier i sportskjeden XXL

Født: 18. september 1961 (57 år)

Sivil status: Gift med Hanne Lønnestad Tidemandsen

Bosted: Blommenholm, Bærum

Karriereglimt:

  • Regnes som en legende i norsk varehandel, uten høyere utdanning.

  • Vokste opp i foreldrenes elektronikkbutikk på Økernsenteret i Oslo, startet opp sin første Elkjøp-butikk tidlig på 1980-tallet, senere toppsjef i hele kjeden.

  • Startet XXL sammen med lillebror Tore i år 2000 for pengene de tjente på salget av Elkjøp. Tidemandsen er også medeier i interiørkjeden Home & Cottage, elektronikkselskapet Power (tidligere Ekspert) og møbelkjeden Skeidar. Han er også daglig leder i Home & Cottage.

  • Tidsskriftet Kapital plasserte han i 2018 på 64. plass blant «Næringslivets mektigste» og på 87. plass blant «Norges 400 rikeste» med en anslått nettoformue på 3,2 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS