p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; min-height: 14.0px}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'}
I en ny bok retter Tom Karp, professor i ledelse kritikk mot store deler av ledelsesfaget. Øyvind Martinsen er professor og leder ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI. Han har ikke lest Tom Karps bok, men uttaler på generell basis at det er mange utfordringer innenfor ledelsesforskning, både hva angår konsepter og forskningsmetodikk.
Fag vs praksis: Dagens Perspektiv setter fokus på om gapet mellom ledelsesfaget og praktisk ledelse har blitt for stort.
– Det stilles for tiden store spørsmål ved klassisk spørreskjemaforskning med bruk av kun én vurderingskilde, eksempelvis medarbeidere som vurderer nærmeste leder. Andre utfordringer er at det tosidige leder-medarbeider-forholdet ikke vies oppmerksomhet i alle teoriene, at noen organisasjoner med autonome medarbeidere trenger en annen form for ledelse enn «det vanlige» og at mange organisasjoner er komplekse, sier Martinsen.
– Ledelse har effekt
Kritikken og diskusjonene til tross. Professoren viser til at ledelse har effekt. Han trekker frem to studier: Bruce Avolio ved University of Wasington har i eksperimenter med forsøkspersoner testet både gamle og nye ledelsesteorier. Christina Lacernca ved Leeds Scool of Business har studert lederutviklingstiltak.
– Avolio finner at både teorier han har testet og enklere ledelsesaktige forventingsmanipuleringer har god effekt på det vi ofte regner som ledereffektivitet. Lacernca finner at lederutviklingstiltak har gode effekter på deltakernes opplevelse av tiltaket, på deres læring, på overføring av læringen til jobbsituasjonen og på organisasjonenes nytteverdi av læringen, forklarer Martinsen.
Skal fylle mange funksjoner
BI-professoren mener det er viktig å ta innover seg at en lederjobb består av ulike funksjoner, som igjen krever ulike ferdigheter og kunnskaper i eksempelvis administrasjon, ledelsesfag, fag som strategi og økonomi, samt lederes rollefunksjoner. BI har programmer innenfor de fleste feltene, og det de programmene som spesifikt er rettet inn mot ledelse, forstått som påvirkning av og samspill med medarbeidere, som i størst grad retter seg inn mot selvinnsikt og trening i lederferdigheter. Programmene tar også for seg temaer som motivasjon, personlighetspsykologi, makt og politikk, organisasjonsteori og endringsledelse.
– Gir programmene studentene god nok ballast til å møte utfordringer i praksis?
– Mange av våre programmer gir praktiske kunnskaper basert på individuell veiledning, testing og lederobservasjoner. I mange av våre bedriftsinterne lederprogrammer tar vi utgangspunkt i den enkeltes praktiske virkelighet. Tilbakemeldinger som jeg har fanget opp tyder på at vi treffer godt med hensyn til relevans og opplevd nytteverdi. Vi har et stort spenn i våre tilbud fra praktisk rettede programmer til rene teoretiske studier og til kombinasjoner av alt dette.