Mens noen liker å skravle og være sosiale på jobb, ønsker et flertall av arbeidstakere å fokusere mest på jobben i arbeidstida. 

Foto

Dreamstime

Personlig eller profesjonell på jobb. Hvor går grensen?

Publisert: 20. desember 2019 kl 10.28
Oppdatert: 20. desember 2019 kl 10.43

Er du uformell og liker å sludre om privatlivet med kollegene i arbeidstida?

Ulik arbeidsstil kan skape gnisninger og distraksjoner på arbeidsplassen.

En ny undersøkelse fra den nettbaserte undervisningsleverandøren Udemy har undersøkt hvordan arbeidstakere ser på hvor personlig og pratsom det er naturlig å være på jobb.

Det skriver Deborah Grayson Riegel, leder av The Bodega Group, et ledelses- og teamutviklingsselskap i Harvard Business Review.

Hva er "for sosialt"?

Undersøkelsen tyder på at et flertall av arbeidstakere ønsker å fokusere mest på jobben i arbeidstida. Det gjelder på tvers av alle generasjoner. Samtidig går det fram at den minoriteten som er ekstra uformell og sosial ofte setter tonen på arbeidsplassen.

Hvis ikke lederen gir noen retningslinjer om hva som er greit, kan resultatet bli frustrasjon og misnøye.

Saken fortsetter under annonsen

De mest sosiale setter ofte tonen på arbeidsplassen

Men hvor går grensen for hva som er er «for sosialt» eller distraherende på jobb?

Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, skriver Riegel. Hun mener det er flere ting ledere kan gjøre for at de sosiale og de mindre sosiale kan jobbe bedre sammen. Her er tre av dem:

1. Understrek positive intensjoner. Det er lett å føle seg sosialt avvist når lederen gir tilbakemelding på personlige ting. Skal du gi tilbakemelding til en medarbeider som er ekstremt skravlete og forstyrrer de andre, understrek at du regner med at de bare mener å være vennlige og inkluderende, men at det kan være vanskelig for andre å konsentrere seg hvis det blir for mye.

2. Vær konkret. Det er viktig å formulere konkret og nøytralt hva den ansatte gjør som er til bry for de andre. Ikke karakteriser atferden som at de er «for uformelle» eller «for pratsomme», men ta for eksempel opp at kommer innom og slår av en prat uten å spørre om det passer først.

3. Oppfordre de ansatte til å si ifra til hverandre. Ledere bør bidra til en kultur på arbeidsplassen der det oppfordres til å gi hverandre regelmessig tilbakemeldinger. Får du det fra en kollega kan være spesielt effektfullt, og det er mye bedre at folk sier ifra til den det gjelder enn at de snakker bak andres rygg.

 

Saken fortsetter under annonsen