Ledelse

I dag står mange forbrukere på barrikadene og mener at det burde være strenge regler overvåkning og personvern. Dette gjenspeilet seg i innføringen av personvernforordningen (GDPR), som ble innført i fjor.

Slik skaper du et produktivt arbeidsmiljø

Uansett hva du skulle finne på, aldri overvåk dine ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Ønsker du å jobbe på samme måte som oppstartsuksessene Airbnb, Uber og Spotify eller som nettgiganten Google?

Tidligere toppleder i Google, Lars Bratsberg, deler hemmeligheten bak et godt og produktivt arbeidsmiljø. Etter flere år på Asia-kontoret til teknologikjempen har Bratsberg vendt hjem for å lære nordiske virksomheter deres arbeidsmetode Growth Hacking, gjennom akademiet Growth Tribe.

– Måten Growth Tribes jobber på er likt måten Google og nyere selskaper jobber på. Dette er DNA-et til Uber, Google, Airbnb og Spotify. Alle har en moderne tilnærming til det å gjøre ting, og ikke minst å feile.

Han forklarer at for eksempel Google ikke har noen regler fordi de stoler på sine ansatte.

– Har du regler i din bedrift, er det fordi du ikke stoler på dem. Det gjør litt vondt for de tradisjonelle bedriftslederne å høre at det ligger noe i det, sier han.

Løper fra konkurrentene

Foto Tidligere toppleder i Google, Lars Bratsberg. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

Growth Hacking handler om å finne små og store vekstlommer i eksisterende selskaper.

– Jeg har nå muligheten til å trene opp andre bedrifter til å jobbe slik de gjør i Google. Arbeidsmetoden er noe jeg har klokketro på og det er et steg jeg vet veldig mange bedrifter må ta for å henge med, sier han.

Metoden handler i stor grad om å lære bort det tankesettet som teknologibedrifter og oppstartsbedrifter har.

– Du blir ikke sparket dersom du gjør en feil, men du lærer av feilene og deler erfaringene slik at alle kan ta lærdom.

Strategier og bedriftsplanlegging står også sentralt for denne måten å jobbe på. Bratsberg mener tiden for å planlegge store ting en gang i året eller de neste 12 månedene og handle ut i fra de, er over.

Han mener man må kjøre raskere eksperimenter for å teste hva som fungerer uten å bruke for mye penger.

– Man putter pengene der det fungerer. Grunnen til at store selskaper har løpt så fort, er fordi de hele tiden har kjørt små eksperimenter underveis. De har hatt verktøyene som trengs for å navigere seg frem i den teknologiske jungelen. Det er det vi tilbyr, sier han.

Får hetta

Sosiale medier har fått en stor rolle i våre daglige liv, også i jobbsammenheng. For noen måneder siden gjennomførte Deloitte en undersøkelse for å kartlegge bruken av overvåkings- og kontrolltiltak i norske virksomheter.

Her konkluderes det med at ledere ofrer det psykososiale arbeidsmiljøet og et tillitsforhold med arbeidstakerne, for selv å ha kontroll.

Selv får Bratsberg «helt hetta» over selskaper som føler et behov for å overvåke sine ansatte.

Du blir ikke sparket dersom du gjør en feil, men du lærer av feilene og deler erfaringene slik at alle kan ta lærdom

– Det knyter seg inni meg over denne praksisen. Hvis ledergruppen forteller deg at du ikke kan bruke Facebook i arbeidstiden, har ikke de skjønt en dritt. Alle gjør det.

The Financial Times skrev tidligere i år at det skremmende med denne teknologien er at privatlivet til ansatte ofres til fordel for selskapets egen vinning.

– Hvis du lager en regel om at det ikke er lov å sjekke sosiale medier i arbeidstiden, blir det A) litt mer spennende å sjekke sosiale medier på toalettet og B) det blir en ukultur i organisasjonen om at man skal gå og gjemme seg. Kan man ikke få lov til å gjøre det man vil og være den man er? Spør Bratsberg.

Stemplingsurets tid

Bare fordi du sjekker sosiale medier, betyr ikke det nødvendigvis at du ikke gjør jobben din. Hvis du ikke gjør jobben din, tror Bratsberg at det er helt andre grunner til det enn at du sjekket Facebook.

– Det er det samme som å gi en som har vondt i hodet en smertestillende når det var kona som slo til deg. Da hjelper ikke smertestillende.

Han lover at produktiviteten i selskapet går opp dersom du som leder tar bort alle regler og lar folk bestemme selv.

– Sosiale medier er kilder til mye inspirasjon. For eksempel hvordan andre bedrifter tar imot kundehenvendelser på Facebook. Helt ærlig trodde jeg stemplingsurets tid var over, sier han oppgitt.

En frisone

I dag står mange forbrukere på barrikadene og mener at det burde være strenge regler overvåkning og personvern. Dette gjenspeilet seg i innføringen av personvernforordningen (GDPR), som ble innført i fjor.

– Jeg synes det er merkelig at dette ikke skal gjelde for ansatte i bedrifter. Det blir litt som å kaste stein i glasshus, sier Bratsberg.

Den tidligere Google-lederen vet hva han snakker om. Han har selv jobbet i et av verdens mest overvåkede regioner, nemlig Hong Kong

– Selv om Kina er et overvåkningsland, praktiserte Google en kultur hvor det er greit å være slik man er. Man blir ikke like farget av det tradisjonelle og kulturelle som fins i de landene man er.

Han viser til et eksempel om at det i Singapore er forbudt å være homofil, samtidig har Googles kontor der et av de høyeste LGBTQ-samfunnene i Asia fordi de tiltrekker seg folk som har en annen seksuell legning.

– Det er fantastisk. På jobb slipper du å skjule deg. Dette er selvfølgelig ikke overførbart til alle selskaper, for Google har store muskler sammenlignet med mindre selskaper, medgir han.

Han forklarer at de menneskene arbeidsgivere skal ansette i fremtiden har et helt annet verdigrunnlag når det gjelder miljø, rettigheter, mangfold og likestilling sammenlignet med tidligere generasjoner.

– Jeg vet ikke om du tiltrekker deg de største talentene om du driver med overvåkning og tidsstempling.

Tips til å skape et produktivt arbeidsmiljø:

1. Stol på dine ansatte, ikke ha for mange regler.

2. Lær av feilene og del erfaringer med andre slik at alle kan ta lærdom.

3. Kjør raskere eksperimenter for å teste hva som fungerer for din bedrift.

4. Ikke lag store ettårsplaner som man må følge til punkt og prikke.

5. Ikke overvåk dine ansatte.

6. Sosiale medier er en kilde til mye inspirasjon – la ansatte få ta det i bruk i arbeidstiden.

7. La folk være seg selv på jobb.

8. Ferske jobbsøkere har et annet verdigrunnlag enn tidligere generasjoner. De bryr seg mer om gjelder miljø, rettigheter, mangfold og likestilling. Vær derfor obs for hvordan disse verdiene gjenspeiles på arbeidsplassen.

Kilde: Lars Bratsberg.

Powered by Labrador CMS