Ledelse

Når du står i en konflikt og følelsene er sterke, kan du miste litt kontroll på deg selv, forteller psykolog Ståle Einarsen.

– Ta konflikter på alvor

Konflikter på jobben oppstår på grunn av grunnleggende menneskelige egenskaper, og må tas på dypeste alvor, mener UiB-psykolog. Dagens Perspektiv oppsummerer 6 råd for god konflikthåndtering.

Publisert Sist oppdatert

Ståle Einarsen er professor i psykologi ved Universitetet i Bergen og kursholder på fagfeltet arbeidsmiljø og konflikthåndtering.

Han synes ikke det er rart at det oppstår konflikter på arbeidsplassen.

Hvordan løse konflikter?

Dagens Perspektiv har sett nærmere på hvordan ledere bør håndtere konflikter på arbeidsplassen.

Jobben er risikosituasjon

Foto – Ikke start med å ta opp konflikten i plenum, råder psykolog Ståle Einarsen ved UiB.Foto: Øystein Klakegg

– Alle steder der mennesker møtes kan det oppstå konflikt. Men i arbeidslivet er det spesielt stor risiko for konflikter, hevder han, og utdyper:

– Vi er «innesperret» med folk vi ikke har valgt selv, og er tett på hverandre store deler av dagen. I tillegg har vi ulike roller, der noen kan bestemme hva andre skal gjøre. Vi må legge til side egne interesser og jobbe for andre. Alt dette gir ekstra risiko for konflikt.

Han mener det er to grunnleggende menneskelige egenskaper som spiller seg ut når konflikter oppstår, evnen til å ta seg til rette og evnen til å irritere seg.

– Det er egentlig rart det går så bra som det gjør, sier han.

Vi har mindre å gå på

Psykologen mener også at utviklingen i arbeidslivet kan bidra til at det oppstår flere konflikter.

– De siste 30-40 årene har arbeidslivet blitt intensivert og tempoet har økt. Vi er alle slitne og har mindre å gå på, beskriver han.

Det er egentlig rart det går så bra som det gjør

Utydelighet skaper gnisninger

– Hva gjør at vi havner i konflikt med noen?

– Det at noen skal bestemme over deg, der ligger det en grunnleggende innebygd konflikt. Det er ikke tilfeldig at tallene viser at folk oftere er i konflikt med sjefen enn med sine kolleger, sier han.

En annen viktig faktor handler om arbeidets organisering, forteller han.

– Mye forskning peker på at uklar arbeidsorganisering, for eksempel utydelige roller, spilleregler og målsetninger kan gi grunnlag for konflikt. Da har folk ulike forventninger til hverandre og opplever motstridende press fra flere kanter. Det er lett at folk går i beina på hverandre, og det kan oppstå gnisninger, forteller han.

Hvis folk går i beina på hverandre kan det lett oppstå ­gnisninger

Konflikters egendynamikk

– Hvis lederne i tillegg ikke griper inn når det oppstår uenigheter, så kan en konflikt lett utvikle seg. Konflikter har ofte en egendynamikk, det ene tar det andre, man reagerer på hverandre og så blir ting vanskeligere.

Når man havner i en konfliktsituasjon er det ikke alltid lett å handle rasjonelt.

Konflikter har ofte en egendynamikk, det ene tar det andre

– Når du står i en konflikt er du frustrert og irritert på en person, en sak eller hendelse. Kjernefølelsen er ubehag. Fordelen er at det kan motivere deg til handling. Ulempen er at du kan miste litt kontroll på deg selv når følelsene blir sterke, forteller han.

– Ikke la ting skure og gå

Hans råd til ledere er å følge godt med på arbeidsmiljøet og ta tak i små og store frustrasjoner raskt.

Men det er ikke alltid ledere gjør. Han viser til studier som tyder på at en av feilene flest ledere begår er å la ting skure og gå.

– Det er viktig å ha arenaer der man kan ta opp saker før det har gått alt for lang tid, og få ryddet ting ut av veien.

Lag rutiner for håndtering

Einarsen anbefaler alle virksomheter å ha prosedyrer for hvordan man håndterer krevende konflikter.

– Det er lurt å forberede dette i fredstid. Sammen med mellomledere, tillitsvalgte og verneombud kan man lage noen rutiner, og trene på disse. Da står man bedre rustet når det oppstår noe.

Han har også tro på å jobbe forebyggende med å skape et godt arbeidsmiljø.

Det er lurt å forberede seg i fredstid

– Det er lurt å jobbe med å et godt ytringsklima og klare spilleregler for det sosiale miljøet. Diskuter hvordan dere snakker sammen på arbeidsplassen og hvordan man skal ta opp ting med hverandre, hvis det er noe.

Når først en konflikt har oppstått mener han lederen har en viktig rolle å spille.

– Lederen må ta tak i saken gjennom dialog med partene, men samtidig være villig til å skjære igjennom og ta noen beslutninger.

– Ikke slipp løs saken i plenum

– Er det noe man kan gjøre feil som leder?

– Ikke start med å ta opp konflikten i plenum eller med begge parter i samme møte. Da vet du ennå ikke hvor alvorlig situasjonen er, og når temaet slippes løs i en gruppe mister du kontrollen over diskusjonen og alt kan skje.

Han advarer mot å undervurdere sprengkraften som ligger i en personalkonflikt.

– Det er noe som må tas veldig alvorlig, sier han.

6 råd for konflikt-håndtering

  1. Ta tak i konflikten tidlig, før den vokser seg større. Sørg gjerne for å ha møteplasser der det er lett for de ansatte å ta opp saker når de oppstår.

  2. Start med en prat med hver av de involverte under fire øyne, før du samler flere for å diskutere løsninger. La hver av partene få mulighet til å få fram sin versjon og hvordan de opplever saken.

  3. Skaff deg oversikt over hva konflikten består i, både hva som har skjedd og hvilke følelser og opplevelser folk sitter med. Rydd unna misforståelser og finn ut hva som er konfliktens kjerne.

  4. Vurder å få bistand fra andre, for eksempel verneombud, arbeidsmiljøutvalg, tillitsvalgte, HR-ansvarlig, bedriftshelsetjenesten eller eksterne rådgivere.

  5. Unngå om mulig å bli part i saken, og involver partene i å lete etter gode løsninger.

  6. Vær forberedt på at du som ansvarlig leder til slutt må ta de nødvendige beslutningene og stå inne for disse, hvis ikke partene finner en løsning selv.

Kilder: Hentet fra intervjuene med Robert Salomon, Giske Holst, Hans Morten Skvivik og Ståle Einarsen.

Powered by Labrador CMS