Ledelse

– Hun er en tøff leder som stiller høye krav til de under seg. For enkelte kunne de forventningene bli for store, så de opplevde at det var vanskelig å klare å leve opp til dem, forteller en av kildene.

Tøff og til tider overkjørende

Anne-Kari Bratten beskrives som råflink i forhandlinger med arbeidstakernes organisasjoner. Tydelig på hvor hun har noe å gi og hvor hun absolutt ikke har det. Men som leder for sine egne ansatte, kan hennes tøffe lederstil oppleves som overkjørende

Publisert Sist oppdatert

– Hun er meget sterk og tydelig. Velformulert og uten sans for å gå rundt grøten. Det er hennes styrke, men kanskje også hennes svakhet, sier en fagperson på ledelse.

Dagens Perspektiv har fått et bredt sammensatt panel til å vurdere Brattens lederskap. Siden 2002 har norske toppsjefers lederskap blitt analysert i serien «Toppsjefen».

I analysen vurderer mellom 12 og 15 personer den aktuelle toppsjefens lederskap og rangerer dem på en skala fra 1 til 10 på ti ulike lederferdigheter.

Bidragsyterne – som alle er anonyme – er nåværende eller tidligere ansatte, ledere, kolleger, hodejegere, bransjekjennere, ledelsesrådgivere og andre eksperter.

Se nederst i saken for Brattens skår på ulike lederegenskaper.

Dagens Perspektivs toppsjefanalyse:

Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter

  • Rå forhandler: Bratten snakker på vegne av store arbeidsgivere, som de statlige sykehusene, VY og NRK, når de møter de ansattes organisasjoner i forhandlinger. Selv om hun har provosert mange av dem i mediene, har de respekt for henne som forhandlingsmotpart. Hun beskrives som kunnskapsrik, tydelig og løsningsorientert bak de lukkede dørene under forhandlinger.

  • Omstridt internt: Blant de som har jobbet med Bratten i Spekter er det enighet om at hun er en målrettet, tydelig og kravstor leder. De høye kravene er inspirerende og motiverende for noen, men tar motet fra andre. Ikke alle føler seg involvert, og hun beskrives av flere som lite mottakelig for motforestillinger.

Men det er bred enighet blant kildene våre om at Bratten har levert gode resultater for Spekter.

Hun er meget sterk og tydelig. Det er hennes styrke, men kanskje også hennes svakhet

Leverer resultater

Spekter har fått flere medlemmer under Spekters ledelse. Fra 220 i 2013 er de nå oppe i 245 medlemsbedrifter.

Spekters egne medlemsundersøkelser tyder også på at bedriftene får den oppfølgingen de trenger. På spørsmål om hvor fornøyde de er med Spekter som arbeidsgiverforening, gir medlemmene en gjennomsnittsskår på 5 av 6 mulige. Dette har vært ganske stabilt i Brattens periode som leder.

Evnen til å levere resultater over tid er også noe av det Bratten skårer best på blant våre kilder, som i snitt gir henne hele 8,5 poeng på dette kriteriet.

Rå i forhandlinger

En viktig del av jobben som Spekter-leder er å representere medlemsbedriftene i tarifforhandlinger og meklinger hos Riksmeklingsmannen. Der møter hun motpartene i arbeidslivet, de ansattes organisasjoner.

Bratten har stått i flere krevende arbeidskonflikter, med brutte forhandlinger og meklinger som har endt i både sykehusstreik, togstreik, NRK-streik og barnehagestreik.

Men selv om noen av forhandlingene ender i konflikt, får hun gode skussmål som forhandler fra kildene som har vært tilstede:

– Hun er helt rå i forhandlinger. Hun er faglig sterk, strategisk og flink til å se handlingsrom, sier en.

Mens tonen mellom Bratten og flere av fagforeningene kan være knallhard i mediene, beskrives hun annerledes i forhandlingssituasjonen.

Hun er faglig sterk, strategisk og flink til å se handlingsrom

– Jeg opplever henne som konstruktiv og løsningsorientert i forhandlinger, beskriver en.

Hun er en respektert motstander. Flere av kildene fra hennes forhandlingsmotparter trekker frem at hun møter særdeles godt forberedt, har solid fagkunnskap og er tydelig i budskapet.

Foto Rå i forhandlinger: Anne-Kari Bratten beskrives som veldig klar i talen når det gjelder hva det er helt uaktuelt å gå med på og hva det er mulig å diskutere. Her før tarifforhandlinger med LO Stat og YS i 2016. Foto: Terje Bendiksby, NTB Scanpix

– Hun er veldig klar i talen når det gjelder hva det er helt uaktuelt å gå med på og hva det er mulig å diskutere, sier en kilde fra arbeidstakersiden.

– På noen prinsipielle områder er hun urokkelig. Da risikerer hun heller streik enn å gå med på noe, sier en annen.

Blir det pauser i forhandlingene eller meklingen, kan du regne med å finne Bratten med strikketøyet. Det roer nervene hennes underveis.

På noen prinsipielle områder er hun urokkelig.

– Hun er griseflink. Jeg er veldig uenig med henne i mange saker, og hun er en krevende motstander. Men jeg er mektig imponert over henne i forhandlinger, sier en annen kilde fra arbeidstakerne.

Streng arbeidsmoral

Bratten har i mange medieutspill tatt til orde for at folk må jobbe mer. Og hun lever ifølge seg selv som hun prediker. Hun forteller i flere intervjuer om sin egen strenge arbeidsmoral og beinharde prioritering av tiden, i kontrast til de som arbeider frivillig deltid.

– For min egen del har jeg heller ikke trent eller vært på jenteturer i europeiske storbyer. Spa har jeg ikke vært på i hele mitt liv, fortalte hun til DN i forbindelse med NHOs årskonferanse i 2018.

Hun jobber mye. «Altfor mye», sa hun selv til Fri Fagbevegelse i 2013. Da var rutinen å stå opp 5.30 hver morgen for å være på plass på kontoret kl 07.00. På den måten kunne hun rekke hjem til barna før middag og jobbe videre når de hadde lagt seg.

For min egen del har jeg ikke trent eller vært på jenteturer i europeiske storbyer

Hjemme har mannen Per Jørgen tatt mye ansvar. I samme intervjuet beskrev hun at mens hun fikset maten, var det han som var innkjøpsavdeling, logistikkavdeling, teknisk avdeling og ansvarlig for klesvask.

Bratten sier selv at hun har ofret det meste for å prioritere jobb.

– Jeg går aldri på akkord med jobben min eller barna og familien min, men ellers har jeg valgt alt bort, sa hun til Nettavisen i 2016.

I dag er barna 17 og 22 år, og familien har fått et nytt tilskudd med hunden Enzo.

Jeg går aldri på akkord med jobben min eller barna og familien min, men ellers har jeg valgt alt bort

Tøff og tydelig

På sjefskontoret i 17. etasje i KPMG-bygget på Majorstua i Oslo er Bratten omgitt av 46 ansatte, som hjelper henne med å forberede forhandlinger, utarbeide forslag til politikerne og bistå medlemsbedriftene med små og store utfordringer.

Hvordan er så Anne-Kari Bratten som leder for sine nærmeste medarbeidere?

Dagens Perspektiv har snakket med flere kilder som har jobbet med Bratten i hennes tid som Spekter-leder.

De omtaler henne som en sjef med stor arbeidskapasitet og høye forventninger både til seg selv og sine ansatte.

Hun beskrives som faglig sterk, med stor detaljkunnskap og klare krav til kvaliteten på det som leveres. Flere sier at hun brenner for jobben.

Noen av kildene har opplevd det som inspirerende å bli stilt høye krav til. Andre peker på at forventningene til de ansatte av og til kan bli i overkant høye.

– Hun er en tøff leder som stiller høye krav til de under seg. For enkelte kunne de forventningene bli for store, så de opplevde at det var vanskelig å klare å leve opp til dem, forteller en.

– Hun har stor arbeidskapasitet og kan sitte oppe en hel natt for å få gjort noe. Det er ikke alle som kan eller ønsker å holde på sånn, påpeker en annen.

For enkelte kunne de forventningene bli for store, så de opplevde at det var vanskelig å leve opp til dem

Et annet trekk de fleste som har jobbet med Bratten trekker fram, er at hun er tydelig, også internt.

– Det mest slående ved henne er at hun er ekstremt målretta og tydelig. Du er aldri i tvil om hvor hun vil eller hvilke mål hun har satt seg, sier en tidligere ansatt.

Dette slår også ut i en høy skår på 8,0 når kildene blir bedt om å vurdere hvor god hun er til å kommunisere tydelig, og om strategien forstås internt.

Det mest slående ved henne er at hun er ekstremt målretta og tydelig

– Det er ikke noe på den ene siden og på den andre siden, bekrefter en annen.

Flere av kildene synes dette er en god egenskap. Andre mener baksiden av medaljen er at det ikke brukes nok tid på forankring, på å få med seg alle og å skape forståelse og engasjement for beslutningene som tas.

Dette bekreftes også av at Bratten skårer nest lavest på evnen til å skape motivasjon, innsatsvilje og lagånd, og å få det beste ut av medarbeiderne sine.

Kan være vanskelig å si ifra

De to hodejegerne Dagens Perspektiv har snakket med kjenner ikke de interne forholdene i Spekter. Men begge peker på at ledere med en veldig tydelig og krass profil utad ofte oppleves som dominerende også internt, og ofte kan være mindre gode til å lytte til ulike meninger og få alle med på laget.

Bratten skårer aller høyest på at hun er besluttsom og kan bruke makt om nødvendig.

Det kan tyde på at hun er en sterk leder, som gjør det som trengs for å få gjennomslag.

Ledere med en veldig tydelig og krass profil utad ofte oppleves som dominerende også internt

Kildene er delt i synet på hvorvidt Bratten er god til å ta imot kritiske tilbakemeldinger og innspill fra medarbeidere. Noen sier de selv ikke har kviet seg for å ta opp ting.

Andre har opplevd det vanskeligere.

– Noen ganger går det helt greit å komme med kritiske faglige innspill. Andre ganger kan hun gå rett i forsvarsposisjon, som om hun føler seg truet, forteller en.

Flere peker på at hun har en veldig direkte kommunikasjonsform, som kan gjøre at noen synes det er vanskelig å si ifra hvis de er uenig.

– Hun er ikke noe god til å ta imot kritikk, sier en annen.

Også kilder fra andre organisasjoner som kjenner Bratten fra felles møter, forteller at hun kan oppleves som nærtagende og kan virke fornærmet hvis hun får kritiske tilbakemeldinger.

Hun er ikke noe god til å ta imot kritikk

En av disse beskriver at Bratten kan ha et veldig tydelig kroppsspråk.

– Hun kan sige helt ned i stolen og vise tydelig at hun blir irritert og sur, og du får følelsen av at dette er det dummeste eller kjedeligste hun har hørt.

Omstridt internt

Den lederegenskapen Bratten får lavest skår på fra våre kilder, er evnen til å løse konflikter på en konstruktiv måte.

– Det er ikke hennes styrke, sier en av de som har jobbet med Bratten i flere år.

Det har i perioder vært mange som har sluttet i Spekter, inkludert noen som har vært i organisasjonen i forholdsvis kort tid og noen som ikke har hatt noen ny jobb å gå til.

Ifølge DN sluttet for eksempel forhandlingslederen og nesten halvparten av forhandlingsteamet til Spekter i løpet av et års tid i 2017/2018.

Avisa skrev da at de ansatte oppfattet at det var «dårlig gehør hos øverste ledelse for å fremme kritikk mot organiseringen av arbeidet i Spekter».

Å løse konflikter på en konstruktiv måte er ikke hennes styrke

Tidligere Ap-statsråd Sylvia Brustad, som ble ansatt som direktør for Spekter helse i 2017, ble der også bare i to år før hun sa opp, uten at hun hadde noen annen jobb som ventet på henne.

Til mediene sa hun at oppgavene «har også vist seg å bli noe annerledes enn det jeg så for meg da jeg startet».

Mange i Spekter oppgir likevel at de trives på jobb. En arbeidsmiljøundersøkelse fra mars 2018, ble referert i DN samme år. På en skala fra 1 til 5 ga de ansatte i snitt 4,5 på spørsmål om de samlet sett er fornøyde med å jobbe i Spekter.

Det kan likevel virke som om variasjonen er stor, og meningene om Bratten delte.

Noen av kildene som har jobbet med Bratten beskriver at hun er morsom å samarbeide med, har sans for humor og at hun viser stor omsorg og interesse for sine ansatte.

Hun er en leder som noen elsker, men som andre er ganske kritiske til

Andre oppfatter at hun har noen medarbeidere som er «innenfor» og noen som er «utenfor», og har opplevd det som krevende å være blant de som holdes utenfor.

Flere av kildene er inne på at det er svært ulike syn på Bratten som leder, og noen betegner henne som omstridt.

– Hun er en leder som noen elsker, men som andre er ganske kritiske til, sier en.

Det kan se ut til at Brattens krasse og kompromissløse stil, som mange mener har gitt gode resultater eksternt, ikke fungerer like godt for alle internt.

Stilen oppleves som overkjørende og ekskluderende for noen av de som skal jobbe aller tettest på henne.

Poengsum - Toppsjefen: Anne-Kari Bratten

Gjennomsnittlig poengsum fra kildene på ti lederegenskaper, fra 1 til 10, der 10 er best.
Oppnår gode resultater over tid 8,5
I stand til å gjennomføre omstillinger 8,0
Nytenkende, kreativ, pådriver for innovasjon 8,0
Kommuniserer tydelig internt, strategien forstås internt 8,0
Besluttsom, kan bruke makt om nødvendig 9,0
Løser konflikter på konstruktiv måte 5,0
Skaper motivasjon, innsatsvilje og lagånd. Får det beste ut av medarbeiderne sine 5,5
Bidrar til å gi bedriften positivt omdømme i offentligheten 6,5
Har høy integritet, etisk bevissthet, er verdiorientert 8,0
Har sosial teft, realistisk selvbilde, inviterer til nærhet,
forstår seg på mennesker og kommer godt ut av det med de fleste 6,5

Anne-Kari Bratten oppnår en totalsum på 73,0 poeng, av 100 mulige.
Det er rett over snittet på 71,1 poeng, når i alt 67 ledere er vurdert i denne artikkelserien.

Dette er Toppsjefen:

I Dagens Perspektivs artikkelserie «Toppsjefen» har vi siden 2002 analysert norske toppsjefers lederskap. I analysen intervjues mellom 12 og 15 personer om toppsjefens lederskap. De som intervjues er nåværende og tidligere ansatte, ledere, kolleger, hodejegere, bransjekjennere, ledelsesrådgivere og andre eksperter. Bidragsyterne er anonymisert.

Hvorfor anonyme kilder? Dagens Perspektiv bruker som hovedregel åpne kilder. I serien «Toppsjefen» gjør vi et unntak for å komme bak kulissene og få fram et ærlig bilde av norske toppledere. De har stor makt i kraft av sin posisjon, og det er en del av pressens oppgave å gå dem etter i sømmene. For å ha et solid grunnlag og få fram nyanser og ulike syn, intervjuer vi et stort antall kilder med ulike perspektiver på den aktuelle lederen.

Toppsjefen: Anne-Kari Bratten

Gjennomsnittlig poengsum fra kildene på ti lederegenskaper, fra 1 til 10, der 10 er best.

Oppnår gode resultater over tid 8,5

I stand til å gjennomføre omstillinger 8,0

Nytenkende, kreativ, pådriver for innovasjon 8,0

Kommuniserer tydelig internt, strategien forstås internt 8,0

Besluttsom, kan bruke makt om nødvendig 9,0

Løser konflikter på konstruktiv måte 5,0

Skaper motivasjon, innsatsvilje og lagånd. Får det beste ut av medarbeiderne sine 5,5

Bidrar til å gi bedriften positivt omdømme i offentligheten 6,5

Har høy integritet, etisk bevissthet, er verdiorientert 8,0

Har sosial teft, realistisk selvbilde, inviterer til nærhet,
forstår seg på mennesker og kommer godt ut av det med de fleste 6,5

Anne-Kari Bratten oppnår en totalsum på 73,0 poeng, av 100 mulige.

Det er rett over snittet på 71,1 poeng, når i alt 67 ledere er vurdert i denne artikkelserien.

Powered by Labrador CMS