Ledelse

Mange ledere er enige om at krisen stiller nye krav til både ledere og medarbeidere, særlig når det gjelder såkalte myke ferdigheter.

Arbeidstakere stiller nye krav til lederne under krisen

Fleksibilitet, avgrensning mellom jobb og fritid, fysisk og psykisk helse, og hjemmekontor, blir noe av det viktigste for arbeidstakere fremover.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen WhatWorkersWant fra Experis-satsingen Jefferson Wells utforsker hvordan pandemien har påvirket hvilke krav og forventninger arbeidstakere har til arbeidsgivere.

Det særlig fire ting arbeidstakere ønsker seg:

Sosialt: Arbeidstakerne savner å kunne bruke arbeidsplassen for å treffe andre og samarbeide.

Hjemmekontor: Arbeidstakere ønsker å fortsette å kunne jobbe hjemmefra deler av tiden.

Helse: Arbeidstakerne prioriterer i større grad egen fysisk og psykisk helse.

Fleksibilitet: Arbeidstakere ønsker fleksible arbeidstider for å få hverdagen til å gå opp.

– Hvis vi nå går inn i en mer fleksibel hybridhverdag, hvor noen alltid er hjemme og noen er på kontoret, blir det viktigere å jobbe målstyrt, og mindre viktig med antall timer. «Micro management» har kanskje vært ute lenge, men det er i hvert fall ute nå, sier HR-direktør i Finn.no, Monica Hammer i en melding.

Fremskyndet digitaliseringen

Undersøkelsen viser at hver femte arbeidstaker har blitt satt på hjemmekontor, mens en tredjedel fortsatt er til stede på arbeidsplassen.

Leder for Jefferson Wells, Hege Solbakken, pekte på at krisen har fremskyndet digitaliseringen på arbeidsplassen, men at den også har skapt en sterkere todeling i arbeidslivet.

– Å flytte oss på nett over natten har tatt oss mange år fremover på få uker. Men vi ser også at pandemien har ført til et større gap i arbeidsmarkedet, selv om det kanskje er mindre i Norden enn andre steder. De som har anledning til å jobbe hjemmefra opplever kanskje større trygghet enn de som ikke har den anledningen, sier hun.

Bygge kultur over video

HR Norge-sjef Even Bolstad Even Bolstad mente krisen fører med seg en mulighet vi ikke kan la gå fra oss.

– Nå har vi mulighet til å sette premissene for den nye fremtiden, og lage et felles fremtidsbilde bygget på tillit. Da må vi spørre oss: Hvorfor skal vi egentlig dra på kontoret? Du gjør ikke det for å sitte alene og jobbe individuelt. Du drar dit for å være tett på kollegene dine. Da er det mye lettere i etterkant å møtes på Zoom.

Det har blitt gjennomført en rekke tiltak på forskjellige arbeidsplasser for å opprettholde det sosiale miljøet på jobb under nedstengingen.

Dette inkluderer Teams-kor, digital julekalender og isbadekonkurranse.

– Vi bruker ganske mye tid og penger på å skape denne fellesskapsfølelsen. Jo tryggere du er på folkene rundt deg, jo fortere løper du, og jo mer får du til på jobb. Men det er jo ikke like enkelt å få til på hjemmekontor, sa Hammer.

Myke ferdigheter

Mange ledere er enige om at krisen stiller nye krav til både ledere og medarbeidere, særlig når det gjelder såkalte myke ferdigheter.

– Det var fascinerende og utrolig motiverende å se hvor flinke lederne våre er til å gi hverandre ideer om hvordan de skal løse denne nye hverdagen, sier Wenche Drønen Christensen, konserndirektør for marked og organisasjon i Fremtind Forsikring.

– Du må være rausere, mer empatisk, og du må være flinkere til å kontakte medarbeiderne dine, ikke bare for å spørre om hvordan det går med en leveranse, men om hvordan de har det. Og så må du være omstillingsdyktig, men det har jo krisen vist oss at vi er, sier hun.

Powered by Labrador CMS