Ledelse

En liten forskjell avgjorde om gruppene produserte 11 eller 7 roboter på samme tid.

Hva kan legoroboter lære oss om motivasjon?

Et enkelt eksperiment avdekket hvordan ledere kan skape eller ødelegge motivasjonen for å gjøre en god innsats på jobb.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse: Hva kan ledere gjøre for å bidra til at de ansatte blir motiverte og produktive? Og hva kan ødelegge motivasjonen?

Det ville professor i psykologi og atferdsøkonomi, Dan Ariely, undersøke gjennom et eksperiment, omtalt i Management Today.

Viste fram robotene

Han delte inn tilfeldig valgte personer i to grupper. De ble bedt om å bygge enkle legoroboter og fikk noen dollar for hver robot de fullførte. Hver gang de hadde bygget en robot ferdig viste de den fram til forskeren før de startet med neste.

Men det var en forskjell: Når gruppe 1 viste fram robotene sine ble resultatet tatt i mot og undersøkt av forskeren før gruppa ble sendt for å bygge en ny.

Når gruppe 2 viste fram sine roboter, ble disse bare tatt fra hverandre av forskeren før gruppa fikk tilbake legoklossene og beskjed om å bygge en ny av de samme klossene.

Forskjellen i mottakelse hadde en kraftig effekt på produktiviteten.

Produktiviteten i den andre gruppa gikk kraftig ned. På den tilmålte tiden der energruppene i gjennomsnitt rakk å lage elleve roboter, produserte toergruppene i snitt bare sju.

Stor forskjell i produktivitet

Det å se at robotene de hadde laget bare bli tatt fra hverandre igjen, at det ikke var noe poeng med å bygge det, virket sterkt demoraliserende på forsøkspersonene.

Ariely konkluderte med at ved å ta bort meningen med oppgaven, tok de også bort mye av motivasjonen. Folk var villige til å gjøre en innsats når det var et poeng med det, selv om det ikke var noe viktigere enn å bygge en legorobot.

Men i motsatt situasjon, mistet oppgaven helt mening.

På tilsvarende vis kan man i en arbeidssituasjon oppleve det hvis man bruker masse krefter på møteforberedelser, en presentasjon eller noe annet som aldri blir anerkjent eller kommer til nytte. Det går hardt utover motivasjonen.

Tre råd for å skape motivasjon

Basert på disse forskningsfunnene, oppsummerer Management Today tre råd for hvordan ledere kan skape mening for de ansatte:

1. Få fram det store bildet. Vis hva som er den ansatte eller teamets bidrag til formålet med organisasjonen. Hjelp dem å se at de daglige oppgavene gjør en forskjell.

2. Løft fram framgang. Sørg for å anerkjenne og markere framskritt i arbeidet og løft fram det de ansatte har oppnådd.

3. Skap tilhørighet. Forsterk fellesskapet og få fram hvilken rolle hver ansatt har i det dere oppnår. Legg til rette for samarbeid og samtaler.

Å skape mening for de ansatte er vanskeligere når mange er på hjemmekontor og man ikke møtes fysisk, skriver Management Today.

Ledere bør derfor spørre seg selv om det de ber de ansatte om å gjøre framstår som meningsløst for dem, og hva lederen kan gjøre for å hjelpe de ansatte å se meningen med det.

Dan Ariely forteller selv om eksperimentet i denne TED talken.

Powered by Labrador CMS