Ledelse

Ikke la pandemien knekke bedriftskulturen

Bedriftskulturen kan være både sterk og strategisk, men den må også være tilpasningsdyktig.

Publisert Sist oppdatert

Lest om ledelse. Å ha en tilpasningsdyktig bedriftskultur er ekstra viktig under pandemien.

Det mener Jenny Chatman, ledelsesprofessor og direktør ved Berkeley Haas Culture Initiative ved University of California, og Francesca Gino, adferdsøkonom og professor ved Harvard Business School.

De to skriver om bedriftskultur i et innlegg hos Harvard Business Review, og viser også til at pandemien vi er inne i kan svekke bedriftskulturen; blant annet fordi folk ikke møtes så ofte som før.

En studie Chatman har gjort tidligere, viste at organisasjoner som hadde en strategisk, sterk og tilpasningsdyktig kultur der de raskt tilpasset seg endrede betingelser, økte inntektene sine med 15 prosent sammenlignet med andre i samme bransje som var mindre tilpasningsdyktige.

Tilpasningsdyktighet handler i denne sammenhengen om:

  • å være innovativ

  • å eksperimentere

  • å raskt hente ut fordeler i nye muligheter

Og her er et par av Chatman og Ginos tips for å bidra til en kultur som blir og forblir tilpasningsdyktig:

  • Ansett og forfrem folk som er fleksible, tilpasningsdyktige og som beholder roen under press. De kan skape positiv endring.

  • Vis aktivt frem nye eksempler på ønsket kultur som støtter oppunder bedriftens verdier, og fortell medarbeiderne om det. Chatman og Gino skriver eksempelvis om en bedrift som fant ut at videomøter gjorde de bedre inkludere ansatte som ikke jobbet ved hovedkontoret på samme nivå som andre. Å være inkluderende er en kjerneverdi, og de har nå en praksis der de kjører telefonmøter eller skjermmøter for alle hvis det er slik at én er forhindret fra å delta fysisk.

Chatman og Gino mener at det er sannsynlig at organisasjonen din er blitt mer tilpasningsdyktig under pandemien.

Rådet er: Bygg videre på det og styrk kulturen, slik at den blir bedre rustet til å møte det som måtte komme.

Powered by Labrador CMS