Ledelse

Før du konfronterer den ansatte med det, bør du tenke nøye over hvordan du går fram, sier stress- og arbeidsmiljøforsker Dan Hasson ved Karolinska Institutet.

Slik hjelper du en stresset ansatt

Tar du det opp på feil måte, er risikoen stor for at medarbeideren din får det enda verre, sier stress- og arbeidsmiljøforsker.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Bekymrer du deg for at en av dine medarbeidere er i ferd med å bli utbrent?

Før du konfronterer dem med det, bør du tenke nøye over hvordan du går fram. Det sier stress- og arbeidsmiljøforsker Dan Hasson ved Karolinska Institutet til den svenske nettavisen Arbetsliv.

Mange klandrer seg selv

Han forteller at personer som er på grensen til utbrenthet ofte ikke er så mottakelige for hjelp. Tar man det opp på feil måte risikerer man at folk får det enda verre.

Tilnærmingen din bør være slik at det du sier ikke kan oppleves som krenkende, anbefaler Hasson.

Han viser til at ambisiøse personer ofte er flinke til å kritisere seg selv. Hvis de allerede klandrer seg selv for å stresse seg opp unødvendig og jobbe døgnet rundt, kan det at noen tar det opp med dem bare føles som en ekstra belastning.

Tilnærmingen din bør være slik at det du sier ikke kan oppleves som krenkende

Det er ikke alle ledere som har den kompetansen eller tiden som kreves for å veilede medarbeideren selv, påpeker Hasson. Det viktigste man kan gjøre er derfor ofte å sørge for at den ansatte får rett hjelp og støtte fra andre. Og unngå å gi medarbeideren skyldfølelse.

Det er bedre å avlaste personen ved å vise omtanke og tilby håndfast hjelp og veiledning.

4 tips til hvordan du hjelper

Hasson gir i Arbetsliv fire tips for hvordan ledere kan hjelpe en stresset medarbeider

1. Vis omtanke i stedet for å gi skyldfølelse.

2. Hjelp medarbeideren å prioritere mellom arbeidsoppgavene.

3. Fortell om støtten de kan få, for eksempel gjennom bedriftshelsetjenesten.

4. Søk om nødvendig hjelp fra HR-avdelingen eller bedriftshelsetjenesten.

Powered by Labrador CMS