Ledelse

Konserndirektør Solveig Hellebust i Yara for området People, Processes & Digitalization startet i lederjobben midt under pandemien i desember i fjor.

– Alle som vil jobbe på kontoret, skal ha muligheten til det

Yara ser nå på mulighetene for å innføre hybrid-løsninger for de som har kontorjobb.

Publisert Sist oppdatert

Konserndirektør Solveig Hellebust i Yara for området People, Processes & Digitalization startet i lederjobben midt under pandemien i desember i fjor.

– Jeg elsker mennesker og er veldig sosial, så jeg gleder meg til å se kollegaene mine mye mer fra høsten av sier hun over Teams.

Det siste året har den globale bedriften lært mye om det å jobbe digitalt. Man trenger nødvendigvis ikke være på kontoret for å få arbeidsoppgavene løst.

På lik linje med andre store bedrifter ser de nå på mulighetene for å innføre hybrid-løsninger for de somhar kontorjobb.

– Vi har mange ansatte som ikke kan utføre jobben et annet sted enn Yara, det gjelder for eksempel de som jobber i ett av våre produksjonsanlegg. På kontoret i Oslo ser vi på rammer for en hybrid-løsning, men vi er tydelige på at de ulike delene av Yara kan gjøre det de synes fungerer best lokalt.

Hun understreker at alle som vil jobbe på kontoret, skal ha muligheten til det.

– De ulike teamene må finne ut av sine egne spilleregler, men innenfor et fastsatt rammeverk. Behovene til de ulike teamene vil være ulike.

Topplederne om hva de har lært i løpet av pandemien

Dagens Perspektiv har snakket med ni toppledere om hvilke erfaringer - både positive og negative - som de tar med seg fra det siste året. Noen av lærdommen vil de ta med seg videre når samfunnet igjen åpner opp.

Krevende møtevirksomhet

En av utfordringene en rekke bedrifter som vil øke bruken av hjemmekontor eller prøve seg på en såkalt hybrid-modell, er møtevirksomhet der noen er fysisk til stede, mens andre deltar over video.

– Det er det mest krevende møteformatet. Vi ser at selv om ansatte har begynt å komme tilbake på kontoret, sitter de fremdeles på teams i ulike deler av lokalene når vi har møte. Det er lettere enn at tre sitter i et møterom og resten er på teams, sier Hellebust.

Hun skryter derimot over at ansatte har tatt mye ansvar under pandemien – både de som har vært på hjemmekontor, men også de som har jobbet i produksjonen under et strengt og krevende smittevernregime.

– Yara har holdt hjulene i gang under hele pandemien. Vi har kunne levere våre samfunnskritiske produkter til landbruk. Konsernledelsen er stolte over hvordan våre ansatte har håndtert situasjonen. Vi tar med oss positiv læring videre når det gjelder måter å jobbe på, sier hun.

Belastende isolasjon

En av de mindre hyggelige erfaringene fra pandemien er utfordringene knyttet til isolasjon. Dette har særlig gått utover de medarbeiderne som bor alene – og motsatt, de som bor mange sammen på en liten plass.

– De synes situasjonen har vært ekstra krevende og belastende. Vi har fokusert på mental helse og forsøkt å hjelpe ansatte som har trengt det.

De ulike teamene må finne ut av sine egne spilleregler, men innenfor et fastsatt rammeverk

Gjennom den årlige, globale medarbeiderundersøkelsen kommer det frem at det har vært en større grad av problemer knyttet til mental helse for de som har vært på hjemmekontor sammenlignet med de som har vært ute i produksjon.

– Dette er noe vi har tatt på alvor. Vi har prøvd å ha trening på teams og digital kaffe innimellom for å være litt sosiale oppe i det hele. Lederne har snakket med medarbeiderne sine og ha hyppig dialog – ikke bare om arbeidet, men også hvordan medarbeiderne har det.

Fysisk ledelse

Selv om pandemien har vist at det er mulig å gjennomføre kreative prosesser og workshops digitalt, savner Hellebust å kunne være i et rom å lede mennesker som ikke befinner seg på en skjerm.

– Veldig mange team vil ha medarbeidere som ikke sitter på samme sted. Det har vært fint å lære mer om hvordan man leder gjennom video og kunnskapsnivået på digitale løsninger har økt i hele organisasjonen. Jeg tror det vil bli viktig å markere til høsten at vi da har mulighet til å treffes. Mange har nok savne det sosiale ved å være en del av et arbeidsmiljø, sier hun.

Yara har jobbet med å finne rammene for en hybridløsning og har gjennomført en spørreundersøkelse på hovedkontoret for å kartlegge hva som er preferansene til medarbeiderne.

– Vi ønsker at alle skal være noe på kontoret.

Hvordan ser virksomheten ut om fem år?

– Vi vil nok se mer bruk av teknologi, vi skal jobbe med å effektivisere prosessene og vi kommer til å jobbe bedre på tvers. Digitalisering vil bli et stort tema innenfor produksjon. Da er det viktig at kompetansen vi har stemmer med det vi trenger i fremtiden.

Yara er opptatt av å være i forkant. Derfor er det viktig med livslang læring og at ansatte trenes opp i å mestre fremtidens arbeidsoppgaver.

– Vi vil nok se litt annerledes ut enn i dag i deler av virksomheten.

Ridd mer enn vanlig

– Har du fått deg noen nye vaner eller interesser på fritida i løpet av pandemien?

– Jeg har en dressurhest, så jeg har nok verdsatt muligheten for å dra ut å ri enda mer det siste året. Fritiden hadde vært litt kjedelig uten å ha hatt det fristedet. Det var noe jeg gjorde før, men har prioritert det enda høyere det siste året.

Som de fleste andre, har også Hellebust utforsket nærområdet enda nærmere det siste året.

– Selv om jeg liker å gå tur, blir man på et tidspunkt lei av det fordi det var det eneste man kunne gjøre når man ville treffe noen. Det å verdsette nærområdet og bruke nærområdet rundt Lysaker i større grad og mer kreativt, er noe jeg og flere andre har gjort mye av.

Powered by Labrador CMS