Ledelse

Begrens bruken av moteord og floskler

Lar du deg forføre av nye ord og uttrykk? Hvis du blir altfor ivrig, kan du miste autoritet.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Det er for mange ledere som ikke tenker godt nok igjennom de bildene, metaforene og moteordene de bruker. De ser ikke at de undergraver sin egen lederrolle fordi de fremstår som overfladiske og lite oppriktige.

Dette hevder Mads Thimmer, adm.dir og medstifter av Innovation Lab, i et innlegg i danske Mandag Morgen.

Han tror mange gjerne vil «det riktige», men minner om at det riktige er noe man gjør og ikke bare noen man sier. Det verste du som leder kan gjøre, er å komme med tomme ord som ikke følges opp av merkbare handlinger, mener Thimmer.

«Da har du egentlig gitt avkall på ledelsesmandatet ditt og har kun tittelen tilbake», skriver han.

I innlegget hos Mandag Morgen gir han han flere råd. Her er essensen i noen av dem:

  • Vær forsiktig med moteord, standardvendinger og svært positive ord. Slike ord er ofte velmente, men betydningsløse, mener Thimmer.

  • Ord er isfjell. Vent med å bruke ord til du har satt deg inn i hva de faktisk betyr. Du har kanskje forstått litt, men hva med hva alt som gjemmer seg under overflaten? Vær også konsekvent og eksplisitt når du forklarer hva du mener med ordene du bruker, så alle forstår. Det bidrar til respekt, tilhørighet og rett type handling.

  • Bruk dine egne ord. Det kan være en god idé å finne sine egne begreper, særlig når man forsøker seg på noe nytt.
    Da er du ikke bundet til språkets historikk og du kan unngå misforståelser som fort oppstår når man blander bilder.
    Hva menes eksempelvis med et moteord som «agil»? Er det en utviklermetode for koding innenfor programvareutvikling, en ledelsesdisiplin eller en tilstand for evig tilpasning? Kan du finne et annet ord som passer bedre i den situasjonen du og dere står i?

  • Forstå deg selv først. Hva vil du egentlig si? Prøv å formulere det hudløst og ærlig for deg selv først. Noter det ned og spør deg selv: Hva mener jeg med dette? Still gjerne spørsmålet to-tre ganger til hvert kjernebudskap.
    Thimmer mener at du med dette øker sjansen for at du får fram essensen i det du mener – samtidig som du kvitter deg med moteord og floskler. «Når dine tanker står lysende klare i ditt eget språk, er du på god vei mot den personlighet og oppriktighet som mange viktige budskap krever for at noen skal ville følge dem», skriver Mads Thimmer.

Powered by Labrador CMS