Ledelse

I relasjonsledelse ligger blant annet det å vise interesse, omsorg og empati for sine medarbeidere.

De yngste arbeidstakerne krever rettferdig ledelse

En fersk BI-undersøkelse viser at de menneskelige eller relasjonsorienterte dimensjonene ved ledelse er de viktigste for generasjon Z.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Forskere ved Handelshøyskolen BI har gjennomført en undersøkelse blant første-års Bachelorstudenter på BI for å finne ut hvilke forventinger de har til ledelse.

Resultatene viser at menneskelige eller relasjonsorienterte dimensjonene ved ledelse er de viktigste også for denne generasjonen arbeidstakere.

De var blant annet opptatt av at leder skal være motiverende, forståelsesfull og tillitsfull, skriver BI Business Review.

Dette stemmer med det mange mener er den mest effektive formen for ledelse. I relasjonsledelse ligger blant annet det å vise interesse, omsorg og empati for sine medarbeidere.

Rettferdig ledelse

På ett område skilte resultatene til BI-forskerne seg noe fra det som vanligvis ligger i relasjonsledelse.

Mange av studentene svarte at «rettferdighet» var en viktig del av god ledelse. Men hva ligger egentlig i denne forventningen?

Høyskolelektor Cecilie Asting og førsteamanuensis Anne Berit Swanberg skriver videre at det er to måter å forstå begrepet rettferdighet innenfor ledelsefeltet:

Organisatorisk rettferdighet:

I ledelseslitteraturen er rettferdighet knyttet til utbytte, til prosedyrer og til det mellommenneskelige.

Organisasjoner som har fokus på rettferdighet kan ha lettere for å få gjennomslag for vanskelige og upopulære beslutninger enn organisasjoner som ikke bruker tid på rettferdighet.

Et interessant aspekt er at ledere med omsorg og empati i større grad er opptatt av å utøve rettferdighet enn ledere som er mindre opptatt av empati, noe som indikerer at rettferdighet kan være en faktor av relasjonsorientert ledelse.

Opplevelsen av å bli behandlet rettmessig kan også ha en forebyggende effekt på utmattelse.

Rettferdighet i form av bærekraft:

I de senere årene har bærekraft fått en utvidet betydning. Det dreier seg ikke lenger bare om økologi og økonomi, men også om mennesker.

Generasjon Z ønsker også større balanse mellom arbeid og fritid, dette kan forstås som en slags bærekraft i eget liv.

Et slikt verdisyn hvor mennesker og bærekraft får en mer framtredende plass vil også kunne påvirke synet på rettferdig ledelse.

Å fokusere på bærekraftige virksomhetsmodeller (for eksempel People, Planet, Profit og «bærekraftig personale») kan kanskje bidra til å møte de unges forventninger.

Powered by Labrador CMS