Ledelse

Styreekspert mener valger av Svein Harald Øygard som ny styreleder i Norwegian er både fornuftig og smart.

− Fornuftig valg av ny styreleder i Norwegian

Det er ikke bare Jacob Schram. Også den nye styrelederen, Svein Harald Øygard, har vist tenner, og stilt villig opp for å fortelle omverden at «Nye Norwegian» blir å regne med.

Publisert Sist oppdatert
Foto Frode Solberg er styreekspert og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. (Foto: BI)

Frode Solberg er høyskolelektor ved Institutt for rettsvitenskap og styring ved Handelshøyskolen BI og blant annet nasjonalt fagansvarlig for BI’s styrekompetanseprogrammer

Solberg mener det nye Norwegian-styret framstår som både spennende og riktig. Særlig synes han valget av Svein Harald Øygard som styreleder er et fornuftig valg.

− Det er jo som kjent eiernes privilegium og plikt å sette sammen et styre og velge styreleder. Med valget av Øygard fremkommer det tydelig at eierne har tenkt mer på realkompetanse enn styreerfaring. Han har ikke all verdens styreerfaring, men han har viktig kompetanse som kan bidra til å legitimere Norwegian som selskap, sier Frode Solberg.

Vil bidra til å bygge omdømme

Foto Svein Harald Øygard er ny styreleder i Norwegian. (Foto: NTB)

Svein Harald Øygard har en lang CV. Han er byråkraten som ble politiker, og politikeren som ble McKinsey-konsulent og oljeinvestor i Brasil. Men aller mest kjent er han nok for å ha blitt hentet inn som sentralbanksjef for Island, etter at Sagaøya nærmest gikk bankerott etter finanskrisen. Han har også drevet egen rådgivningsvirksomhet. Nå skal Øygard altså bidra til at Norwegian flyr høyt nok en gang.

− Det er ingen tvil om at selskapet trenger å bygge opp omdømmet sitt, og Øygard har nok kredibilitet både innen finansmiljøet og innen politikerkretser. Hans kompetanse er viktigere enn x antall år som «styregrossist», mener Solberg.

Med valget av Øygard fremkommer det tydelig at eierne har tenkt mer på realkompetanse enn styreerfaring

Etter at Norwegian fikk skramlet sammen nok kapital fra et knippe nye eiere og så presenterte sitt nye styre forrige uke, har styreleder Svein Harald Øygard vært overraskende mye i medene. Han stiller opp i intervjuer og snakker villig vekk om seg selv og sin bakgrunn.

− Dette er sjelden kost for en styreleder i et større selskap. Er det strategisk smart, synes du?

− Ja. Jeg tror det er viktig også for den nye styrelederen å gjøre seg synlig, sier Frode Solberg. Han tror ikke at Øygard gjør konsernsjef Jacob Schram noe «mindre viktig» ved å være godt synlig en periode nå.

− Schram og Øygards roller skal fungere optimalt sammen. Det er det styreleders ansvar å få til. Og det virker som om kjemien mellom de to er god.

− Svein Harald Øygard har jobbet tett med John Fredriksen som rådgiver siden starten av 2000-tallet. Noen kan dermed hevde at han er «Fredriksens mann» i styret. Kan det bli et problem?

− Det er eiernes jobb å utnevne styret. Og jeg tror de har funnet en svært god styreleder i Øygard. Dersom styreleder bevisst begynner å kjøre på for å fremme kun én enkeltaksjonær sine interesser, kan det selvsagt bli problematisk. – Men hvis du tror det, så leter du etter problemer lenge før de oppstår, understreker Solberg.

− Det er mange styrer i norsk og internasjonalt næringsliv der styremedlemmene har en relasjon til eierne fra før. Så noe uvanlig eller merkelig er ikke dette.

− Systemet er såpass transparent at «muffens» ville bli oppdaget temmelig raskt. Jeg tror nok ikke det er her utfordringene ligger for «Nye Norwegian», fortsetter styre-eksperten fra BI.

Store strategiske valg

For utfordringene er ikke over for Norwegian. Nå har selskapet kommet seg igjennom en stor og langvarig krise. En krise som startet før koronapandemien satte de fleste av flyene deres på bakken.

Restruktureringsprosessen med konkursbeskyttelse og kapitaljakt har vært lang og smertefull. Tusenvis av ansatte er satt på bakken på godt, sammen med en rekke langdistansefly. 50 fly har Norwegian kvittet seg med.

− Det er klart en slik prosess gjør vondt. Dette har gått ut over mange mennesker. Nå er de kommet opp av grøfta, men de kan ikke bli stående. De må videre. Det er nå den virkelige jobben begynner, sier Frode Solberg, som faktisk har trua på Jacob Schram, Bjørn Harald Øygard og resten av et slanket og trimmet Norwegian.

− Nye aksjonærer, nytt styre og flere nye i ledelsen. Det virker som om prosessen har gitt Norwegian ny og forsterket tillit.

− Husk at de har tatt noen store strategiske valg på veien. De går fra langdistanse til noe mye mer nedskalert, med færre fly og færre ansatte. Men jeg må si jeg er litt imponert over den jobben som er gjort. De har jo reetablert et selskap som lå nede.

− Men hva nå? Det er jo det store spørsmålet?

− Nå kjører de på igjen, med nye eiere som ikke leker butikk. Krisen ble håndtert strategisk svært godt, men konkurransen er knallhard. Jeg tror de gjorde noe lurt med å droppe den globale satsingen, og heller bli et nisjeselskap. Nå har de en god nummer to-posisjon i det skandinaviske markedet. Der har «Nye Norwegian» gode forutsetninger for å lykkes, mener Frode Solberg.

− Jeg tror dette fort kan gå godt.

Powered by Labrador CMS