Ledelse

– Ledere må vurderer disse fire utfordringene

Lynda Gratton, professor i ledelse ved London Business School, har studert produktivitet og medarbeidertilfredshet ved fleksible kontorløsninger.

Publisert Sist oppdatert

Pandemien gjorde at store deler av arbeidslivet ble beordret til hjemmekontor og måtte finne nye måter å jobbe på.

Erfaringene har gjort at mange arbeidsgivere har lagt om måten å jobbe på eller er i ferd med å designe løsninger for hvordan arbeidsdagen skal se ut etter pandemien.

Mange tenker seg hybride løsninger; med en kombinasjon av arbeid på kontor og hjemmekontor.

Lynda Gratton har i artikkelen «How to Do Hybrid Right» i Harvard Business Review oppfordret arbeidsgivere til å legge vekt på både bedriftens og enkeltindividenes behov når de skal designe fleksible måter å jobbe på etter pandemien.

Hun viser i artikkelen til at hybride løsninger, ikke bare handler om å finne ut hvor man skal jobbe – på kontoret eller fra hjemmekontor eller andre steder, men også om når man skal jobbe.

Er det behov for å møtes fysisk? Er det behov for at folk jobber på samme tidspunkt?

Fire perspektiver

De kritiske driverne for produktivitet er ifølge Gratton energi, fokus, koordinering og samarbeid. Ledere bør vurdere alle disse faktorene når de skal designe nye, fleksible måter å jobbe på, mener hun. Herunder tid og sted for arbeid.

Med henvisning til egen forskning, skriver Gratton at utfordringen med å designe løsninger som fremmer både produktivitet og medarbeidertilfredshet, krever at ledere vurderer fire perspektiver:

  • Roller og oppgaver. Eksempel: en teamleder som skal koordinere arbeid kan ha behov for andre rammer for å få gjort en god jobb enn en som driver med produktutvikling.

  • Medarbeidernes preferanser. Evnen til å jobbe produktivt og godt varierer påvirkes av den enkeltes preferanser og situasjon. Det kan handle om alt fra pendlervei og familiesituasjon til hvor erfaren man er i jobben.

  • Prosjekter og arbeidsflyt. Tenk igjennom – og vurdér – hvilke oppgaver som inngår, hvordan oppgavene blir gjort, koordinering og muligheter for å bruke teknologi.

  • Inkludering og rettferdighet. Hvis nye løsninger oppleves som urettferdige kan det gå utover produktiviteten, redusere samarbeidet, føre til at flere slutter.

Identifiser nøkkeloppgavene

Gratton anbefaler å starte med å identifisere nøkkeloppgaver, og hva driverne for produktivitet og prestasjon er for hver og en av dem. Tenk deretter igjennom hva slags kombinasjon av arbeidstid og arbeidssted som er mest tjenlig.

Professoren anbefaler å engasjere medarbeiderne i prosessen, for eksempel gjennom undersøkelser og intervjuer for å forstå hva de trenger for å gjøre en god jobb, være produktive og trives.

Gratton viser til at hva som vil være den beste fleksible løsningen, vil variere veldig fra bedrift til bedrift. Hun anbefaler å informere godt om hvert steg i prosessen, og forklare hvordan det kan bedre produktivitet.

Et annet tips er å trene ledere i å lede team som jobber fra forskjellige steder, og å investere i koordingeringsverktøy som kan være til hjelp.

Spør deg selv om den nye hybridløsningen, hvordan den enn måtte se ut, styrker selskapets verdier og kultur. Tenk også igjennom om dette er et godt fundament for fremtiden som folk i selskapet finner engasjerende, rettferdig, inspirerende og meningsfullt.

Roser Equinor

Lynda Gratton, som har vært med i en internasjonal gruppe som har kommet med innspill Equinor; Equinors «international advisorial board». I artikkelen i Harvard Business Review roser hun selskapet for arbeid de har gjort for å forstå preferansene til medarbeiderne sine.

Hun skriver om en undersøkelse Equinor gjorde blant sine ansatte, og viser til at de har utviklet ni sammensatte «personer» og beskrivelser av mulige, hybride måter å jobbe på.

Les mer om en av disse «personene» og hvordan Equinor jobber med dette her.

Utfordringen til Equinors ledere blir å vurdere bedriftens behov pluss ulike personlige ønsker, samt å koordinere helheten, mener Gratton.

De må vurdere implikasjoner for sikkerhet, operativ drift, samarbeid, lederskap og kultur. Og hva kan effektene bli på skatt, etterlevelse av regler og retningslinjer – og omdømmet? De må også se på faktorer som arbeidsmetodikk – herunder om teknologien har gitt nye og bedre muligheter.

Powered by Labrador CMS