Ledelse

Løs ledergruppens tre sentrale utfordringer

De færreste klarer det.

Publisert Sist oppdatert

En effektiv ledergruppe har tre store ansvarsområder. For det første skal det utformes en strategi for virksomheten, deretter skal planene koordineres og settes i verk og til slutt skal ledergruppen sørge for å bygge og opprettholde en god kultur i organisasjonen.

I en artikkel på nettstedet The HR Director går det frem at de færreste ledergrupper lykkes særlig bra med noen av disse utfordringene.

Kun 7 prosent av medarbeidere forstår en virksomhets strategi og hva den innebærer for dem selv ifølge et amerikansk konsulentselskap. McKinsey kunne konkludere med at bare 26 prosent av store prosjekter som innebærer betydelig endring, faktisk lykkes. Og en Gallup-undersøkelse rapporterte at bare en av fem ansatte kan sies å være «helt engasjert» i jobben.

Som det ofte er med ledelse er løsningen enkel å fatte, men vanskelig å sette ut i praksis.

Ledercoach Rob Pyne som står bak artikkelen mener man vil komme lengst ved å først få ledergruppen til å styrke egen emosjonelle intelligens – og da ved å stille eksistensielle spørsmål som «hvorfor er vi til?» Og «hva kan vi lage?» Og «for hvem?». Når disse luftige spørsmålene er besvart er det på tide å konkretisere ved å analytisk brekke utfordringene ned i mindre bestanddeler og forskjellige veivalg, deretter lager man planer og iverksetter.

Powered by Labrador CMS