Ledelse

Når du som leder skal ta en bekymringssamtale om alkohol, rus eller spill med en ansatt, vis at du vil hjelpe og ikke er ute etter å «ta» vedkommende.

Slik snakker du med ansatte om alkohol- og rusproblemer

Mange ledere gruer seg til denne samtalen. Camilla Lynne Bakkeng gir råd om hvordan du kan gå fram.

Publisert Sist oppdatert
Foto Hvis det oppstår et unaturlig mønster, for eksempel i kortidsfraværet eller måten den ansatte gjør jobben sin på, så bør dere snakke om det, sier Camilla Lynne Bakkeng; fagleder i Akan.

Under pandemien har alkoholbruken økt i noen grupper.

De som har drukket mer under pandemien, er de som drakk mest fra før, viser studier fra Folkehelseinstituttet som Dagens Perspektiv har omtalt tidligere.
Hjemmekontor er en av årsakene.

Camilla Lynne Bakkeng, fagleder ved Akan kompetansesenter, opplyser at Akan i 2020 fikk 950 henvendelser til sin veiledningstelefon og -chat.

Det er 30 prosent flere henvendelser enn de har hatt i snitt de siste fem årene.

De fleste lurer på hvordan man skal snakke med en ansatt, kollega eller en pårørende om mulige alkohol-, rus- eller spillproblemer.

Nesten halvparten av henvendelsene i 2020 kom fra ledere og HR.

Forandrer oppførsel

– Når har en leder grunn til å være bekymret? Hvilke tegn skal man se etter?

– Tre signaler går igjen: endring knyttet til adferd hos den ansatte, endring knyttet til fravær og endring knyttet til arbeidsutførelse, sier Bakkeng.

Kanskje klarer ikke den ansatte å overholde tidsfrister og gjør flere feil. Andre blir mer oppfarende, selv ved bagateller.

Noen ganger øker korttidsfraværet eller fraværet følger et mønster; typisk på mandager, etter friperioder eller lønningsdag.

– Hvis det oppstår et unaturlig mønster, er det grunn til å snakke med folk om det, mener Bakkeng.

– Endret oppførsel og fraværsmønster kan handle om helt andre ting enn alkohol- og rus?

– Ja, det kan like godt handle om livskriser, psykiske plager eller at man er pårørende til en med rus- eller spillproblematikk.

Ledere gruer seg

Likevel bør man ta samtalen, mener Bakkeng. Still spørsmål for å få svar. Heller enn å påstå at en ansatt har rusproblemer.

Da reduserer du sjansen for å gjøre feil.

Men mange ledere gruer seg til å ta bekymringssamtalen, erfarer Akan. De er redde for å ta feil, redde for å kanskje gjøre vondt verre, redde for potensielle konflikter.

– Å bry seg med hvor mye folk drikker på fritiden er å ta steget inn i privatlivet til folk?

– Hva folk gjør på fritiden har ikke lederen noe med, men når lederen har en dårlig magefølelse og er bekymret så har det gått utover jobben på en eller annen måte og da er det ikke lenger privat. Da har leder et ansvar for å reagere og ta en samtale, sier Bakkeng.

5 samtaleråd til ledere

Camilla Lynne Bakkeng i Akan kompetansesenter gir følgende samtaleråd til ledere som er lurer på om ansatte sliter med alkohol, rus eller spillavhengighet. Lenger ned i artikkelen utdyper noen av punktene.

  • Senk ambisjonene dine.
    Hensikten er å formidle din bekymring, ikke å få en innrømmelse.
  • Vær konkret, fortell hva det er som gjør deg bekymret.
    Henvis til fakta og egne observasjoner. Styr unna påstander.
  • Hvis samtalen låser seg, ta en time-out.
    Fortsett samtalen senere, når følelser har roet seg og begge parter har tenkt hver for seg. Uansett reaksjon har du satt i gang følelser og tanker.
  • Avtal alltid en ny samtale.
    En oppfølgingssamtale gir anledning til å vise både at du som leder både bryr deg og at du følger opp bekymringen din.
  • Husk at din oppgave som leder ikke er å stille en diagnose eller «behandle».
    Din rolle er å reagere på endringer som har negative konsekvenser for jobben, og å vise vei til profesjonell helsehjelp ved behov.

Legg lista lavere

På oppfordring fra Dagens Perspektiv har Bakkeng formulert noen samtaleråd til ledere.

Bakkengs første råd er, kanskje litt uventet, at ledere skal senke ambisjonene.

Hun forklarer det med at ledere ofte har for høye ambisjoner for hva de skal få ut av den første samtalen.

– Mange ledere ringer til oss og sier at de har tatt samtalen, men at den ansatte ikke ville innrømme at hun eller han har et problem. Og så spør de hva de skal gjøre.

Bakkeng viser til at det er mye skam knyttet til avhengighet, og de fleste vil gjøre mye for å skjule det.

Mange har ikke engang innrømmet problemet for seg selv.

Å få en innrømmelse kanmed andre ord ta tid.

– Hensikten med den første samtalen er å si at «jeg er bekymret for deg», basert på observasjoner og fakta. Vis at du bryr deg som leder, og spør hva dette handler om. Dette er ikke en type samtale der det raskt kommer en erkjennelse og dere kjapt kan komme fram til en løsning. Den det gjelder er som regel livredd, og vil ofte nekte.

Konkret samtaleteknikk

Camilla Lynne Bakkengs råd er at du som leder snur på hvem som eier problemet.

Du kan si noe sånt som:

«Jeg vet ikke hva som skjer her, men jeg har et problem når du ikke ringer og sier fra ved fravær. Fortell meg hva dette handler om»

– Hold på den problemstillingen. Fortell hva problemet er for deg og om konsekvensene for arbeidsplassen. Det er en konkret samtaleteknikk. Bygg trygghet og tillit for å komme videre. Vis at du er ute etter å hjelpe, ikke etter å «ta» vedkommende.

Hvis alkohol- eller rus har gjort at den ansatte har brutt retningslinjene på arbeidsplassen, vil inngangen være annerledes.

Da må lederen reagere umiddelbart, som ved andre avvik og brudd, og så kan man følge opp med en utdypende samtale.

Skill arbeid og behandling

– Hva skal ledere gjøre når en ansatt faktisk innrømmer et alkoholproblem?

– Du bør undersøke hva dere som arbeidsplass kan tilby før du tar samtalen. Ring til oss så vi kan veilede hvordan man kan følge opp via en individuell Akan-avtale, og bruk bedriftshelsetjeneste hvis dere har. Når vi veileder ledere handler det både om å finne løsninger som inkluderer tett oppfølging på arbeidsplassen og å sikre at den ansatte får utredning hos lege og profesjonell hjelp.

Lederens rolle er å støtte og følge opp det som har med arbeidssituasjonen å gjøre, understreker Bakkeng. Mens behandlingen skal overlates til profesjonelle.

Mange ledere vegrer seg for å ta den første bekymringssamtalen. Bakkeng oppfordrer dem til å gjøre det:

– Det er mulig å reversere mye ved å ta en slik samtale så tidlig som mulig. Noen trenger profesjonell hjelp, men mange vil kunne hente seg fint inn på egen hånd; bare de blir fulgt opp.

– Ikke vær redd for å gjøre feil, den største feilen er å ikke gjøre noe.

Powered by Labrador CMS