Ansvarlig redaktør og daglig leder i Medier og Ledelse Magne Lerø (til venstre) og forlegger og konsernsjef i Aschehoug Mads Nygaard (til høyre), er overbeviste om at Samtiden og redaktør Christian Kjelstrup vil utvikle seg videre med ny eier.

Foto

Stine Friis Hals

Medier og Ledelse overtar Samtiden

Publisert: 4. februar 2022 kl 10.03
Oppdatert: 4. februar 2022 kl 12.48

Samtiden ble etablert i 1890 som et tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål, med tekster av Knut Hamsun, Arne Garborg og Alexander Kielland i sin første årgang. Ambisjonen var og er, slik den første redaktøren Gerhard Gran skrev til Bjørnstjerne Bjørnson, «å kaste lys over ethvert spørsmål – uten hat».

Samtiden blir nå overdratt fra Aschehoug til medieselskapet Medier og Ledelse AS.

Tidsånden

− Samtiden har fanget tidsånden i mer enn 130 år, sier forlegger og konsernsjef Mads Nygaard. − Mer enn noen gang trenger vi samfunnstemmer som er reflekterende og analytiske.  Vi er glade for at Samtiden får en eier som kan videreutvikle tidsskriftet i en tid med endrede lesevaner og digital utvikling. Med overdragelsen får Samtiden et profesjonelt tidsskriftforlag som eier og vil inngå i et engasjert og levende redaksjonelt miljø. Aschehoug vil også fremover bidra, gjennom en egen avtale, til at Samtiden fortsetter å være en arena for meningsbrytning, dybde og refleksjon. Ambisjonen er at Samtiden beholder og styrker sin posisjon som Norges ledende tidsskrift, påpeker Nygaard.

Norges beste tidsskrift

Christian Kjelstrup har vært redaktør i Samtiden siden 2017.

– Samtiden har hatt et godt hjem hos Aschehoug. Men bare i min redaktørperiode har medieoffentligheten endret seg betydelig, og nå var det riktig med et skifte. Jeg gleder meg til kompaniskap med Magne Lerø. I fjor ble Samtiden kåret til Norges beste tidsskrift. Sammen skal vi jobbe for at det blir enda bedre. Vi skal øke satsingen og utgivelsesfrekvensen på nett. Den overordnede profilen står fast: Samtiden kommer ikke til å kommentere det daglige nyhetsbildet, men skrive om de lange linjene i nyhetsbildet og de viktigste idéstrømningene i vår tid, sier Christian Kjelstrup som forsetter som ansvarlig redaktør.

Saken fortsetter under annonsen

Digitalt ukestidsskrift

Medier og Ledelse eies av Magne Lerø og gir ut Dagens Perspektiv, KulturPlot, Dagligvarehandelen, Matindustrien, Convenience og Reiseliv1.

Lerø sier han vil bevare papirutgavene som gis ut hvert kvartal og fornye Samtiden som digitalt uketidsskrift med mandager som utgivelsestidspunkt. Slik håper han Samtiden i større grad kan sette dagsorden og komme høyere opp i lesernes bevissthet.

Planen er å lansere første utgave av uketidsskriftet mandag 4. april.

− Samtiden skal ikke være dagsaktuell, i noen grad ukeaktuell om det dukket opp emner som belyser understrømmer i vår tid. Samtiden bør heller hente inspirasjon fra «delayed gratification», journalistikken som kjennetegnes av at en skriver om en sak først når støvet har lagt seg. Klinten kan skilles fra hveten og vi kan hente fram det som måtte bidra til å belyse vår samtid, sier Lerø.