Ledelse

NHH-rektorens svar til Traaseth og Gitmark: – Vi tar vår del av utfordringen

I den nye strategien til NHH heter det at de er en internasjonal handelshøyskole, men også at de skal ha spisskompetanse på det unike norske og nordiske.

Publisert Sist oppdatert

­Anita Krohn Traaseth og Hannah Gitmark finner i sin masteroppgave at unge ledere har for lite kunnskap om den norske ledelsesmodellen.

De er bekymret for den norske modellens fremtid, og mener at den norske ledelsesmodellen bør inn som pensum i lederutdanningene.

Norges Handelshøyskole (NHH) er en av de utdanningene som utdanner flest av dem som blir ledere.

Rektor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Øystein Thøgersen, svarer på utspillet og bekymringen med å vise til at NHH «er på ballen» og har som mål å gjøre undervisning om den norske modellen mer eksplisitt.

– NHH er en internasjonal handelshøyskole med store internasjonale ambisjoner, men samtidig er vi veldig klar over vår norske arv og vi skriver i vår nye strategi at vi skal utøve spissokompteanse på unike norske og nordiske forhold, sier Thøgersen.

Han viser til at dette innbefatter den norske modellens plass i ledelsesfag, samfunnsøkonomi og ressursforvaltning.

– Vi skal lære bort viktige forhold om dette. Man kan være uenige i aspekter ved den norske og nordiske modellen, men den er opplagt unik og distinkt og viktig å forstå.

Skal tydeliggjøre

Thøgersen mener at betydelige trekk ved den nordiske modellen allerede er ivaretatt i ledelsesfag, samfunnsøkonomi og ressursforvaltning ved NHH; i ledelsesfag for eksempel gjennom vektleggingen av korte avstander og trepartssamarbeid.

– Men det som ligger til grunn for det vi har skrevet om det norske og nordiske i den nye strategien, er at vi skal gjøre det som nå ligger implisitt i flere fag mer eksplisitt. Selv om studentene ikke har hatt så mye undervisning som er presentert som at den står etter kolon bak «Den norske modellen», så kan de substansen i begrepet ganske godt, mener rektoren.

– Hva med det institusjonelle i den norske modellen; det strukturelle? Er det aktuelt å tilby mer undervisning i for eksempel lønnsdannelse, hovedavtalen, tariffavtalen, fagbevegelsens rolle, medbestemmelse, arbeidsmiljøloven osv?

– Ja, det vil jeg si er aktuelt. Undervisningen i det institusjonelle kan bli bedre. Og dét ligger da også innebygd i å det å få bedre frem det som er distinkt ved den norske og den nordiske modellen, sier Thøgersen, og legger til at de ønsker å vise frem både positive sider ved den norske modellen og forhold som kan diskuteres.

Videreføre forskning

Thøgersen følger ikke Traaseth og Gitmark på at den norske modellen bør være gjenstand for et eget bachelorkurs. NHH-rektoren mener det er mer hensiktsmessig at undervisningen inkorporeres løpende i flere fag, på flere nivåer.

Når det gjelder Gitmark og Traaseths ønske om mer forskning på den norske modellen og den norske ledelsesmodellen, så viser NHH-rektoren til at det allerede finnes mye forskning på den nordiske modellen i flere fag; i ledelsesfag, innenfor samfunnsøkonomi og ressursforvaltning.

Det er også stor internasjonal interesse for feltet.

– Jeg vil heller snu på det og si at det må være et mål å videreføre forskningsinnsatsen. På mitt eget fagfelt, samfunnsøkonomi, er det ikke lenge siden universitetet i Oslo fokuserte særlig sterkt på den norske modellen ved et senter for fremragende forskning. Nå er det vi ved NHH som har et tilsvarende senter hvor rettferdighet og egalitære trekk er hovedtema.

– Innenfor ledelse er mye litteratur og forskning fra USA og andre land. Når NHH gjør satsingen på den nordiske modellen mer eksplisitt, vil det gjøre denne modellen mer robust opp mot utenlandsk litteratur?

– Vi er en internasjonal handelshøyskole med et norsk ståsted og ønsker å ha et perspektiv på norsk og internasjonalt pensum som er balansert. Vi ønsker å ha internasjonale ambisjoner og et nasjonalt ansvar, og tenker at disse to perspektivene er gjensidig forsterkende, sier Thøgersen.

Powered by Labrador CMS