Ledelse

Vær tydelig på at du ønsker tilbakemeldinger fra dine ansatte.

Råd for å få flere ærlige tilbakemeldinger fra medarbeiderne

Det er ikke gitt at medarbeiderne vil si hva de mener.

Publisert Sist oppdatert

­Lest om ledelse. Innspill utenfra kan lære deg mer om hvordan du er som leder, og gi deg noen hint om hvordan du kan endre deg til det bedre.

Det er imidlertid ikke gitt medarbeiderne er villige til å gi deg den typen tilbakemelding.

Deborah Grayson Riegel, forfatter og coach som har undervist ved blant annet Duke University og Wharton Business School, skriver hos Harvard Business Review om noen vanlige barrierer som gjør at medarbeidere vegrer seg for å gi sjefen ærlige tilbakemeldinger.

Dette er tre av dem:

  • Medarbeiderne dine tror ikke at du er ikke åpen for tilbakemeldinger
    Hvis du ikke har sagt klart og tydelig at du ønsker tilbakemeldinger, kan medarbeiderne dine tro at du ikke vil ha feedback. Riegels råd: Si at du ikke bare er åpen for tilbakemeldinger, men at du også ønsker og forventer det; fordi du ønsker å forbedre deg.

  • De frykter at tilbakemeldingene vil straffe seg
    Som leder er det, samme hvordan du snur og vender på det, du som har mest makt og tilgang på ressurser. Medarbeidere kan vegre seg for å gi deg tilbakemeldinger fordi de frykter at du da vil gi dem færre muligheter i fremtiden.
    Vis ydmykhet og gi uttrykk empati, råder Riegel. Hennes tips er å si at du vet at det kan føles ukomfortabelt å skulle gi tilbakemeldinger til ledelsen, men at du selv ser på dette som en av medarbeidernes oppgaver, og at du ønsker dette.

  • De tror at ingenting vil forandre seg, uansett
    Å gi tilbakemelding kan være vanskelig. Å gi tilbakemeldinger som ikke resulterer i forandringer kan være enda vanskeligere. Riegels råd til ledere, er å fortelle medarbeiderne hva du har tenkt å gjøre med de tilbakemeldingene du får. Hva du sier, avhenger selvfølgelig av situasjonen. Du kan si at du er takknemlig for det du har fått vite, men at du ikke får tatt tak i det nå; hvis det er tilfellet. Du kan også si at dette er nyttig og fortelle hva du helt konkret planlegger å gjøre for å få til forandringer.

    Å forholde seg aktivt og åpent til tilbakemeldinger, er en invitasjon til å gi flere tilbakemeldinger.

Powered by Labrador CMS