Ledelse

Gry Espedal har skrevet doktorgrad om verdibasert ledelse. Foto: Iselin Bråten Yucedag

Smykker seg med verdier uten reelt innhold

Mange bedrifter smykker seg med verdier, uten å tenke på hvordan verdiene skal etterleves.

Publisert Sist oppdatert

For å utarbeide nye kjerneverdier bør bedriften være bevisst på sine interne historier. I tillegg må ledere i større grad engasjere seg aktivt i verdiarbeidet.

– Hele 85 prosent av store organisasjoner har kjerneverdier som gjerne presenteres på websidene eller andre offisielle dokumenter. Jeg tror ikke alltid de er etterprøvbare, sier Gry Espedal i et intervju med Dagens Perspektiv. Hun har nylig ferdigstilt doktorgraden om verdiarbeid i den trosbaserte organisasjonen Lovisenberg Sykehus. I doktorgraden har hun trukket frem viktigheten av å være observant på verdipraksiser internt i en bedrift, og ikke bare utforme kjerneverdiene.

– Bedriften må jobbe med verdier i praksis, sier hun. Espedal mener at selve arbeidet med å komme frem til kjerneverdiene kan være viktigere enn sluttresultatet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS