Ledelse

Vil du bli mer kreativ? Forsøk å dagdrømme og kjede deg litt mer

Publisert Sist oppdatert

­Lest om ledelse. Den amerikanske forskeren Jeffrey Davis skriver i Psychology Today at det er en sammenheng mellom kreativitet og evnen til å være inaktiv; å la være å strekke seg etter noe som distraherer. Det skriver psykologisk.no.

Å kjede seg, dagdrømme, la tankene vandre – dét høres jo lett ut, men i dagens samfunn kan det være vanskelig å kjede seg.

En av de åpenbare grunnene til det, er mobiltelefonen; vår favorittdistraksjon.

Vi mennesker liker dessuten ikke å kjede oss, konstaterer forskeren, og i mobiltelefonen har vi konstant tilgang på en hel verden av underholdning, distraksjoner og sosiale kontakter.

Davis minner om at hjernen av og til trenger å gjøre ingenting for å prosessere opplevelser og inntrykk.

Det er dette som skjer når vi drømmer om natten og når vi dagdrømmer som våkne.

Forskeren viser også til studier der deltagerne ble mer kreative etter å ha gjort hverdagslige, kjedelige oppgaver. Kjedsomheten gjør at vi begynner å jakte på variasjon og oppsøke nye og annerledes erfaringer og løsninger.

Kjedsomhet dessuten bidra til at det blir klarere for deg hva du virkelig bryr deg om og vil fokusere på.

Jeffrey Davis skriver at for å bli mer kreativ er svaret dermed kanskje ikke mer stimuli, men mindre.

Han oppfordrer til å ta vare på lommene med kjedsomhet som kan komme når du pendler, har pause eller spiser.

Hvis du legger bort podkasten og nyhetene på telefonen og lar tankene vandre, gir du frøene til din neste ide rom til å vokse.

Powered by Labrador CMS