Ledelse

Solfrid Flateby på scenen foran 500 ledere i ISS på Gardermoen tidligere i år. Hun deler gjerne noen tips om hvordan du holder en god presentasjon.

Solfrid Flateby om presentasjoner: –Alle kan bruke humor, men alle kan ikke drive med standup

Hun er en av Norges beste og mest engasjerende foredragsholdere. Solfrid Flatebys vinneroppskrift for presentasjoner inneholder humor brukt med fornuft og grundig evaluering.

Publisert Sist oppdatert

September i år ble den travleste måneden noensinne for 1973-modellen og enkeltpersonforetaket Solfrid Flateby: 7 fulle kursdager, 17 foredrag og 3 workshoper. Hun er kåret til Årets taler i Norge i 2018, 2019 og 2021.

Travle dager

I 2022 stoppet omsetningen på 5 millioner kroner. Standardprisen for et 45 minutters foredrag er 45.000 kroner, eksklusiv moms. Det bremser altså ikke etterspørselen. Hos talerlisten.no har hun fått nesten 400 tilbakemeldinger med toppscore. Denne er fra september i år, hilsen Møller Bil:

«Helt rått foredrag! Et skikkelig fyrverkeri med mange gode poeng. Det ble en snakkis etterpå med positivt fortegn. Vår bransje er litt traust, så flott for alle å få oppleve folk som Solfrid. Heia!»

– Jeg blir jo stolt av slike tilbakemeldinger, sier Solfrid Flateby til Dagens Perspektiv over kaffekoppen på Skårer i Lørenskog.

Her har hun siden i fjor sommer hatt både hjem og arbeidsbase – etter å ha levd mesteparten av livet i Aurskog i Aurskog-Høland, med lang reisevei til det meste og de fleste. Dialekten derfra er ikke akkurat Oslo vest, «brei» vil nok heller de tidligere sambygdingene si.

Les Solfrid Flatebys beste råd for en god presentasjon nederst i saken.

Endring er drivkraften

Hun jobber mye, men lange skoleferier uten oppdrag sørger for tid å lade batteriene. Oppdragsgiverne finner hun både i offentlig og privat sektor, bedriftene er store og små og oppdragene spenner fra lederskoler og -utvikling til korte inspirasjonsforedrag.

– Hva driver deg?

– Å være med på å skape endring av organisasjoner, folk og systemer. Jeg blir glad når jeg har klart å være så tydelig og konkret at en leder gjør ting litt annerledes etterpå – ikke fordi jeg har sagt det, men fordi lederen erkjenner det selv. Vi må tåle å bli utfordret, det er da det skjer spennende ting.

På egne bein fra 2017

Så hvordan skaffet hun seg denne posisjonen i eliten blant foredragsholderne her hjemme? Noe av svaret finnes hos Coca-Cola Norge i Lørenskog, der Solfrid Flateby jobbet fra 2000 til 2008. Der penset daværende toppleder Stein Rømmerud, nå konserndirektør for blant annet kommunikasjon i Norgesgruppen, henne over fra HR til kommunikasjon.

– For meg var Stein verdens beste sjef. Jeg bruker han fortsatt som forbilde, og spør meg hva han ville gjort når jeg står litt fast. Det er et tips til andre også: Hva ville forbildet ditt gjort i din situasjon?

Flateby har også styrt kommunikasjonen og lederutvikling for colonialmajor Odd Reitan, som lærte henne mye om tillitsbasert ledelse.

Men det var først i 2017 hun satset på foredrags- og kursvirksomheten på heltid. Etter snaue to år som HR- og kommunikasjonsdirektør i Bavaria Nordic (BMW, Mini og Porsche) «røyk hun uklar med den nye konsernsjefen», og sluttet. Da hadde hun også den økonomiske tryggheten hun trengte for å satse helt på egenhånd.

Mange viktige anledninger

Presentasjoner. Bare ordet for mange ledere til å grue seg. Ifølge Flateby er årsakene mange: Frykten for å tape ansikt, ikke kunne nok om det de snakker om, eller rett og slett «drite seg ut».

– Ledere er forskjellige, det er nok å bekymre seg for hvis du vil det. Noen synes det er vanskeligst å presentere for en liten forsamling med folk de kjenner, andre for mange ukjente.

Arenaene for presentasjoner mange, og Flateby minner om at de interne kan være minst like viktige som de eksterne. Allmøter, sommerfest, julebord og resultatpresentasjoner er noen eksempler.

– Allmøtene er kjempeviktige. Husk å snakke med medarbeiderne, ikke bare til dem, understreker Flateby.

Det handler om å engasjere publikum:

– Jeg har sett ledere som bare presenterer ett tall og spør «hva er dette?» Da blir det mer engasjement enn når du legger frem excel-arket ditt.

Du er ikke komiker

Selv bruker hun gjerne humor som virkemiddel i sine presentasjoner. «Er det en bra dag?», kan hun innlede med – og det mumles gjerne noen spredte «ja» i salen. Så kan hun fortelle historien om bestefaren, som gjerne sa at «hvis jeg våkner om morran, så er det god dag».

Å by på seg selv mener Solfrid Flateby er en viktig egenskap for ledere. Her er hun på vei ned sklia utenfor hjemmebasen på Skårer i Lørenskog. Foto Arne Kongsnes

– Da ler gjerne flere, men det er ikke avgjørende. Alle kan bruke humor, men alle kan ikke drive med standup. Du er ikke komiker. Gjør du deg avhengig av at folk ler, blir fallhøyden stor. Gode, morsomme poenger som er relevante for faget, gjerne illustrert med et artig bilde, en historie eller et eksempel, bidrar til større engasjement og energi.

Men Flateby er opptatt av at humor skal brukes med vett, særlig i disse dyrtider der nedbemanning og dårlige nyheter står øverst på mange lederes agenda. Da kan humor slå helt feil ut.

– Dårlige nyheter må gjøres enkelt. La gammel moro ligge, og se heller framover: Hva kan vi gjøre sammen for å komme ut av denne situasjonen?

Flateby minner om at stabens tid er viktig:

– Snakker du som toppleder til 50 medarbeidere i 30 minutter, må du gi dem og bedriften verdi for tidsbruken. Da må du også forberede deg skikkelig.

Ikke la deg lure av applausen

Hvor god var presentasjonen din?

– Ikke tro at du vet etterlatt inntrykk der og da, selv om folk klapper. Sjekk ut responsen!

Da holder det ikke å spørre en kollega om «åssen gikk det, hva syns du?»

Solfrid Flateby anbefaler deg å være konkret. Avtal med noen du stoler på og be dem for eksempel følge med på dette:

  • I hvilken grad bruker jeg øyekontakt?
  • Hvordan stiller jeg åpne spørsmål?

– En toppleder skal ha folk rundt seg som gir ærlige tilbakemeldinger.

Solfrid Flateby har lest mange evalueringer, og husker godt lærepengen fra en kursserie hun holdt:

Gladselgerne fra salg- og markedsavdelingen skrøt høylytt av opplegget. Dette går bra, tenkte Flateby. Samme kurs for en mer avmålt gjeng fra finans og økonomi, var hun ikke like trygg på underveis.

– Begge gruppene ga meg god evaluering, men den var faktisk hakket bedre fra finans og økonomi-gjengen. Ergo betyr ikke nødvendigvis reaksjonene der og da noe.

Det verste hun vet

Presentasjonstabbene er mange, og kjent for de fleste. Vi lar dem ligge, men Flateby skal få siste ord med det hun virkelig ikke liker:

– Ledere som sender ut ting i forkant, og så bruker hele presentasjonen på å gå gjennom det samme materialet. Da straffes du for å være forberedt. Det er det verste en forberedelsesnerd som meg vet!

3 gode råd for en bra presentasjon

Her er en oppsummering av Solfrid Flatebys tips til en god presentasjon – og hvordan du kan gjøre det bedre neste gang.

1. Forbered deg godt

Ikke start med å skrive på powerpointen din. Tenk først gjennom dette: Hva er målet ditt med presentasjonen, hvem er målgruppa? Hva slags opplevelse skal du gi? Hva skal være etterlatt inntrykk? Når du vet det, kan du legge litt mer kjøtt på beinet.

Øv deg foran speilet eller partneren din, få noen til å filme deg slik at du kan forbedre deg. Tren deg på den gode historiefortellingen, prøv å nå både hjerter og hjerner. Selv øver Flateby gjerne når hun kjører bil.

2. Tenk struktur og stil

Pass på klokka, hold deg til tida du er tildelt. Ha en god innledning, en tydelig hoveddel og en avslutning. Bruke bilder og illustrasjoner som understeker poengene dine.

Vær deg selv, tenk over kroppsspråket ditt, ha øyekontakt med publikum, og involver dem i presentasjonen. Ikke snakk for fort, ta pauser – la folk få tid til å fordøye budskapet ditt.

3. Utvikle deg – evaluer og bli evaluert

Applaus og latter er hyggelig, men ingen fasit. Evaluering er viktig, sørg for å få konkrete tilbakemeldinger – så kan du gjøre det enda bedre neste gang.

Powered by Labrador CMS