Ledelse

– I disse tider med økte priser og redusert kjøpekraft, ser vi en klar tendens til at lavprissegmentet vokser, sier Linn Bredesen, analysesjef i Virke.

Disse bransjene vokser mest

Hvilke aktører og bransjer er det som utmerker seg som vekstvinnere i detaljhandelen per i dag? Og hvilke er det som opplever nedgang?

Publisert Sist oppdatert

– I disse tider med økte priser og redusert kjøpekraft, ser vi en klar tendens til at lavprissegmentet vokser. Innenfor dagligvare ser vi at lavprismerkene, og lavprisaktørene generelt, gjør det bra, sier Linn Bredesen, analysesjef i Virke.

Videre opplyser hun at aktører som har bygget en sterk merkevare og i større grad har tatt kontroll på egen verdikjede, gjør det godt. Eksempler på dette er KID Interiør og Norrøna.

– Flere aktører som kan tilby både varer og tjenester, opplever også vekst. Mange har nå startet med å tilby ulike tjenester i tillegg til salg av varer, og kan vise til god lønnsomhet. Eksempelvis tilbyr Bergans reparasjoner, mens Löplabbet tilbyr pigging av sko og løpetester, sier Bredesen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS