Ledelse

Å si ´nei´ til ekstraoppgaver på jobb på en god måte er ekstra viktig hvis du er ny i jobben.

Hvordan si nei til ekstraarbeid på en ok måte

Forklar istedenfor å gå i rett i forsvar.

Publisert Sist oppdatert

Lest om selvledelse. Vasundhara Sawhney, en av de redaksjonelle lederne i Harvard Business Review (HBR), har skrevet et innlegg hos HBR om oppgaver som som ikke faller innunder stillingsbeskrivelsene til folk.

Hun skriver at hun selv ofte synes slike oppgaver er meningsfulle, fordi de bidrar til organisasjonenes måloppnåelse. Men noen ganger har hun ikke kapasitet til ekstraoppgavene, og må si nei.

Det er imidlertid både gode og dårlige måter å si nei til ekstraarbeid på, minner hun om. Her er et par av de grunnleggende tipsene hennes:

Istedenfor å beklage og si nei på direkten, med henvisning til at du har altfor mye å gjøre allerede, så kan du være litt mer imøtekommende. Du kan si noe sånt som at med den arbeidsmengden du allerede har, så tror du ikke at du klarer å innfri de forventningene som vil ligge til resultater i dette nye prosjektet. Men - hvis kollegaen eller lederen din mener at du er rett person for denne oppgaven, så kan du åpne opp for at dere setter dere ned sammen og ser på kalenderen din og prioriteringer fremover.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 750,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2835,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 205,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2400,-

KJØP

Powered by Labrador CMS