Ledelse

Favoritter: Tone Hansen er ansatt som ny adm. direktør i Munch-museet. KODE-direktør Petter Snare. Solveig Øvstebø er ny sjef på Astrup Fearnley Museet.

Ny direktør ved Nasjonalmuseet: Dette er favorittene

Petter Snare er det heteste tipset, men mange tror det blir en kvinne som etterfølger Karin Hindsbo. Og velger man norsk eller utenlandsk denne gangen?

Publisert Sist oppdatert

­Direktør Petter Snare i KODE Kunstmuseer i Bergen nevnes blant favorittene som Hindsbos etterfølger. Tone Hansen også – selv om hun har sittet kort tid som direktør for Munch-museet.

Flere mulige kandidater er direktør Solveig Øvstebø i Astrup Fearnley Museet; direktør for Statens Museum for Kunst i København, Mikkel Bogh, som går av i sommer; direktør Siri Aavitsland i MIST, og avdelingsdirektør Hanne Beate Ueland ved Stavanger Kunstmuseum.

Andre navn som nevnes er: Direktør Katya Garcia-Antón i Nordnorsk Kunstmuseum; museumsleder Jarle Strømodden i Vigelandsmuseet, direktør Patrik Steorn i Göteborgs Konstmuseum; Ina Johannesen som er tidligere direktør for Ekebergparken; samt professor i kunsthistorie Ina Blom. Foreslått blir også Trude Gomnæs Ugelstad, avtroppende kunstnerisk direktør i Sørlandets Kunstmuseum og KORO-direktør Sigurd Sandmo.

Kanskje blir det ingen av dem. Det kan ansettes noen helt utenfor de vanlige «Tordenskiolds soldater». Styret, med Maria Moræus Hansen i spissen, kan godt velge en leder fra en annen sektor, eller en høyt kvalifisert utlending.

LES MER:

Utlending?

Vil Nasjonalmuseets styre igjen seg om etter nok en utenlandsk direktør etter danske Hindsbo, svenske Sture Nordgren og danske Allis Helleland − eller vil kulturbasert lederstil og ulik kunstbakgrunn gjøre dette mindre ønskelig?

På telefonen fra Skåne er tidligere direktør Sune Nordgren ganske selvkritisk og sier han kanskje ikke kjente norsk kunsthistorie godt nok. Han tar også selvkritikk på ledelse.

Marianne Blystad, styreleder for Henie Onstad Kunstsenter, mener at det ikke er grunn til å lete utenfor landets grenser, for vi har utmerkede kandidater her hjemme. Mens leder ved Nordic Institute of Art, Knut LjøgodtLjø synes en skandinav med doktorgrad i kunsthistorie og god kjennskap til norsk kunst kan være en god løsning.

− Hvis de skal finne en med doktorgrad i kunsthistorie og god nok lederkompetanse, blir de nok nødt til å se til utlandet, sier kunstsosiolog Dag Solhjell.

Kjønn

Tidligere var det gjerne et ønske eller uformelt krav om at slike stillinger burde besettes av en kvinne. Nå sitter kvinner i toppen av Muchmuseet, Astrup Fearnley og Henie Onstad – og Hindsbo er jo også kvinne. Enkelte etterlyser derfor høyt kvalifiserte menn.

− Kommandokjeden i kunstpolitikken, fra departementet, via Norsk kulturråd, gjennom leder- og mellomleder stillinger til kurator- og formidlersjiktet, er dominert av dyktige kvinner. Hvis du vil finne menn i norske kunstmuseer, må du lete «downstairs». Menn jobber med transport, lagring, reparasjoner og vakthold, sier Solhjell.

Han mener dette er et likestillingsproblem, men sier samtidig at overvekten av de godt kvalifiserte er kvinner.

− Nasjonalmuseet bør satse på kunsthistorisk kompetanse, uansett kjønn. Og da tror jeg det igjen blir en kvinne.

Powered by Labrador CMS