Ledelse
Vi vil ha både nett og fysisk butikk. 2 av 3 svarer at de ofte starter handlereisen på nett, uavhengig av hvor de ender opp med å gjennomføre kjøpet. Det viser Virkes forbrukerundersøkelse (2021).
iStock/Nikola Stojadinovic
– Å være til stede i alle salgskanaler, er nøkkelen til å lykkes
De aktørene som lykkes best med detaljhandel i dag, er de som får til å kombinere de ulike salgskanalene – fysisk butikk, på nett og i sosiale medier Det er både Virkes analysesjef og Norgessjefen for Clas Ohlson enige om.
De mener at det er såkalt «omnikanal» som gjelder i dagens marked. Dette begrepet betyr å være til stede i alle salgskanaler; både fysisk, på nett og i sosiale medier.
– Det er viktig å være der kunden kjenner at det er mest hensiktsmessig og praktisk å handle akkurat nå. Noen ganger er det på nett, andre ganger ønsker de å besøke en fysisk butikk. De som er best på å løse akkurat dette, er de kundene kommer tilbake til, sier Lene Iren Oen, administrerende direktør for det norske markedet i Clas Ohlson. Om du ikke er der hvor kundene er, så hopper de raskt videre til neste aktør, mener hun.
– Vi ser at mange bruker nettet til å orientere seg, og de har ofte gjort god research før de kommer til butikken. Vi ser også at kundene bruker mobiltelefonen når de er inne i butikken, for å slå opp informasjon om produktene. Dette fenomenet kaller vi for «quick lookups», sier Oen.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP