Ledelse

Vi vil ha både nett og fysisk butikk. 2 av 3 svarer at de ofte starter handlereisen på nett, uavhengig av hvor de ender opp med å gjennomføre kjøpet. Det viser Virkes forbrukerundersøkelse (2021).

– Å være til stede i alle salgskanaler, er nøkkelen til å lykkes

De aktørene som lykkes best med detaljhandel i dag, er de som får til å kombinere de ulike salgskanalene – fysisk butikk, på nett og i sosiale medier Det er både Virkes analysesjef og Norgessjefen for Clas Ohlson enige om.

Publisert Sist oppdatert

­De mener at det er såkalt «omnikanal» som gjelder i dagens marked. Dette begrepet betyr å være til stede i alle salgskanaler; både fysisk, på nett og i sosiale medier.

– Det er viktig å være der kunden kjenner at det er mest hensiktsmessig og praktisk å handle akkurat nå. Noen ganger er det på nett, andre ganger ønsker de å besøke en fysisk butikk. De som er best på å løse akkurat dette, er de kundene kommer tilbake til, sier Lene Iren Oen, administrerende direktør for det norske markedet i Clas Ohlson. Om du ikke er der hvor kundene er, så hopper de raskt videre til neste aktør, mener hun.

– Vi ser at mange bruker nettet til å orientere seg, og de har ofte gjort god research før de kommer til butikken. Vi ser også at kundene bruker mobiltelefonen når de er inne i butikken, for å slå opp informasjon om produktene. Dette fenomenet kaller vi for «quick lookups», sier Oen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS