Ledelse

3 kjennetegn ved bedrifter som fortsetter å vokse

Selskaper som unngår at veksten stanser opp, har gjerne klart å holde fast på gründer-mentaliteten.

Publisert Sist oppdatert

Det viser undersøkelser og analyser gjort av det globale konsulentselskapet Bain & Company. Vekst fører til mer kompleksitet, men kompleksitet hemmer videre vekst. Dette paradokset forklarer hvorfor bare ett av ni selskaper har klart å karre seg opp over et minimumsnivå av lønnsom vekst det siste tiåret, hevder konsulentene Chris Zook og James Allen – begge fra Bain & Company – i et innlegg på hjemmesidene til Harvard Business Review.

Skylder på interne faktorer

De to argumenterer på bakgrunn av undersøkelser som konsulentselskapet selv har gjennolmført, og viser til at 85 prosent av lederne mener at det er interne faktorer - ikke eksterne - som er årsaken til at de ikke får fart på veksten. I en undersøkelse konsulentselskapet gjorde blant 400 ledere verden over i 2011 blinket sjefene selv ut følgende faktorer som årsaker til laber vekst:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS