Ledelse
Alphaspirit, Dreamstime
3 råd for å unngå å bli lurt av andres suksess
Å kopiere suksessbedrifter er ikke nødvendigvis noen god oppskrift for å lykkes, advarer Freek Vermeulen fra London Business School.
Å sammenligne seg med bedrifter i samme bransje på jakt etter «beste praksis» er en mye brukt metode innenfor strategisk ledelse. Hvor gjør konkurrentene det bedre enn oss? Hva kan vi gjøre for å bli like gode – eller bedre?
Overraskende lite effektivt
Freek Vermeulen, førsteamanuensis i strategi og entreprenørskap ved London Business School (LBS) og forfatter av boken «Breaking bad habits», har sammen med kolleger studert strategisk imitasjon i situasjoner som lokalisering av fabrikker, oppkjøp, inntreden i nye markeder med mer. I et innlegg på hjemmesidene til LBS konstaterer han at en populær måte å håndtere usikkerhet på, er å forsøke å kopiere bestemann i klassen; det vil si selskaper som gjør det bedre enn konkurrentene og som blir beundret i næringslivspressen, på konferanser, på handelshøyskoler og av investorer.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP