Ledelse

3 råd for å unngå å bli lurt av andres suksess

Å kopiere suksessbedrifter er ikke nødvendigvis noen god oppskrift for å lykkes, advarer Freek Vermeulen fra London Business School.

Publisert Sist oppdatert

Å sammenligne seg med bedrifter i samme bransje på jakt etter «beste praksis» er en mye brukt metode innenfor strategisk ledelse. Hvor gjør konkurrentene det bedre enn oss? Hva kan vi gjøre for å bli like gode – eller bedre?

Overraskende lite effektivt

Freek Vermeulen, førsteamanuensis i strategi og entreprenørskap ved London Business School (LBS) og forfatter av boken «Breaking bad habits», har sammen med kolleger studert strategisk imitasjon i situasjoner som lokalisering av fabrikker, oppkjøp, inntreden i nye markeder med mer. I et innlegg på hjemmesidene til LBS konstaterer han at en populær måte å håndtere usikkerhet på, er å forsøke å kopiere bestemann i klassen; det vil si selskaper som gjør det bedre enn konkurrentene og som blir beundret i næringslivspressen, på konferanser, på handelshøyskoler og av investorer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS