Ledelse

5 vanlige feil i teamarbeid

Fagfolk fra Wharton gir tips om forbedring av teamarbeid.

Publisert Sist oppdatert

I en artikkel hos chiefexecutive.net presenterer Mario Moussa, som underviser ved lederprogrammet ved Wharton School of Executive Education og Derek Newberry og Madeline Boyer, som begge underviser ved Wharton School of Business, det de mener er de fem største feilene som gjøres i teamarbeid:

  • Legger for stor vekt på abstrakte mål
    Visst kan det være inspirerende med spenstige vyer og høytflyvende mål, men legger man for stor vekt på store visjoner når man setter mål for et team, risikerer ma å ikke legge nok vekt på hvilke personlige prioriteringer som må til for at målene skal nås.
    Tips: Husk å koble store, kollektive mål sammen med små, personlige mål som faktisk er egnet til å drive frem resultater.
  • Legger for liten vekt på roller
    En del ser ut til å tro at bare man har fått de rette, lysende talentene ombord, så vil teamet lykkes. De teamene som gjør det best, har imidlertid også god struktur.
    Tips: Ta dere tid til å finne den rollefordelingen og strukturen som er fornuftig for teamet.
  • Har for mange regler
    Mange team forsøker å planlegge alt og å ha regler for alt. Det er lite effektivt.
    Tips: Konsentrer dere om noen få regler. Plukk de reglene dere mener har størst innvirkning på teamets kultur og resultater, herunder informasjondeling, beslutningstaking og konfliktløsing.
  • Dropper refleksjonene
    Hvis teamet lykkes, har man lett for å gå videre uten å reflektere rundt hva man har lykkes med og hva man kunne gjort bedre.
    Tips: Man må ikke sette av hele dager til refleksjon. Kanskje kan det gjøre enkelt som at man har et stående møte på 20 minutter en gang i uka?
  • Klarer ikke å selge inn gode ideer
    Du kan ha en god idé om nye nytt, og ha rett, men egen vilje og karisma er ikke nok. Du må også få med deg andre mennesker på laget.
    Tips: Selg inn ideene dine på en måte som gjør at folk får lyst til å jobbe sammen med deg.

Godt teamarbeid krever at man er opptatt av hvordan teammedlemmene jobber sammen. Tenk med jevne mellomrom igjennom hvordan dere jobber i de teamene du er med i: Gjør dere det dere sier dere skal gjøre? Samarbeider dere slik dere sier at dere skal samarbeide?

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS