Ledelse
8 måter å styre sjefer på
Ansatte kan bestemme seg for å ta kontroll over sin relasjon til sjefen.
Å gå rundt og klage på hvor dårlig sjef man har er enkelt, men ikke nødvendigvis særlig hensiktsmessig. Det svenske karrierenettstedet shortcut.nu oppfordrer tvert imot leserne sine til å gå for motsatt strategi.
De skriver at medarbeiderne selv bør ta kommandoen over relasjonen til sjefen, og får støtte fra forsker Wajda Wikhamn som har skrevet doktoravhandling om medarbeideransvar ved Handelshögskolen ved Göteborgs universitet. Hun mener at å gi sjefen skylden for at man ikke utvikles, er det samme som å beskrive seg selv som et offer. Hun sier til nettstedet at medarbeidere blant annet bør tenke igjennom hvilke behov de har for ny kunnskap, og om de har kommunisert dette tydelig nok.
Kommunikasjon er alfa og omega når medarbeidere vil styre deg som leder, og shortcut.nu beskriver ansatte som aktivt tar kontroll over leder-medarbeiderrelajonen:
1. Leverer varene
Ingenting er viktigere for et godt forhold til sjefen, skal vi tro shortcut.nu. De ansatte oppfordres til å huske hva de har lovet, gjøre det de har lovet og å levere i tide. Om og om igjen.
2. Biter tennene sammen
Jo, dyktigere man er, jo flinkere er antagelig folk til å ta kritikk. De ser det som en måte å utvikle seg på.
3. Melder seg frivillig.
Dette er ansatte som melder seg frivillig til oppgaver som skal gjøres.
4. Rapporterer.
De forteller sjefen hva de har gjennomført, enten sjefen vil eller ikke.
5. Gir ros.
De gir positive tilbakemeldinger, men gjør det på en oppriktig måte. Ros som ikke er oppriktig ment, blir bare dumt.
6. Er synlige.
Medarbeidere som tar styring over relasjonen til sjefen, hilser på lederen hver dag. De går forbi kontoret nå og da, og tar turen innom hvis de blir oppfordret til det.
7. Er ærlige.
Dette er mennesker som selv presenterer dårlige nyheter. De lar ikke den typen ting komme gjennom sladder eller sosiale medier.
8. De er diskrete.
De vet at også du som er leder har en sjef et sted, men at det å «sladre» oppover i systemet sjelden eller aldri fungerer.