Ledelse

Å si unnskyld på feil måte kan skade businessen

Det mener forsker fra London Business School, som gir tre tips om hva man må gjøre når man unnskylder seg på vegne av et selskap.

Publisert Sist oppdatert

Flyselskapet Ryanair fikk kraftig kritikk da de fra 16–20.september kansellerte 40-50 flyvninger om dagen, på grunn av rot i ferieplanleggingen for pilotene. Flyselskapet ba om unnskyldning, men folk var sinte – og visste å gi uttrykk for det i sosiale medier. Og den 18.september falt aksjeverdien med bortimot tre prosent, skriver London Business School på sine hjemmesider.

I USA unnskyldte toppsjefen i United Airlines seg i våres to ganger etter at en mann var blitt fjernet fra et fly med tvang. Toppsjefens første forsøk på å unnskylde selskapets handling ble heftig kritisert. Han uttalte der blant annet at mannen som ble fjernet var forstyrrende og fiendtlig. Dagen etter toppsjefens første unnskyldning, falt selskapet kraftig i verdi. Et par dager etterpå kom toppsjefen med en unnskyldning nummer to.

3 faktorer som må med i en unnskyldning

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS