Ledelse

Anbefalte alternativer kan lure deg

Dersom du står overfor et valg med flere alternativer og blir anbefalt en standardpakke, bør du være forsiktig. Folk velger ofte standardløsningen, uansett om det er den beste løsningen eller ei, viser et nytt NHH-eksperiment.

Publisert Sist oppdatert

Innen atferdsøkonomien finnes det et fenomen som heter «nudging», eller dulting på norsk. Det er en liten dytt i ryggen for å få folk til å gjøre det som er fornuftig for dem selv, for eksempel gjennom å gi dem muligheten til å velge en standardisert eller anbefalt løsning. Forbrukere som ønsker å avvike fra standardløsningen må dermed selv aktivt velge seg bort.

Dette kan vise seg å føre til dårligere beslutninger.

Ny forskning

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS