Ledelse
Ansatte som sluntrer unna?
Har du medarbeidere som snor seg unna, unnviker konflikter og ikke holder tidsfrister?
De er ofte glade og sosiale. De sier gjerne «det fikser jeg», men holder sjelden det de lover. I etterkant kommer bortforklaringene.
Selv om de i utgangspunktet ofte sprer god stemning på arbeidsplassen, kan unnasluntringen og bortforklaringene skape irritasjon blant kollegene. Psykolog Åse-Mia Fellinger gir hos chef.se tips om hva man som leder kan gjøre for å få grep om medarbeidere som stadig snor seg unna.
Første bud er tilbakemeldinger. Ser du et mønster der medarbeideren lurer seg unna, ta det opp direkte. Gå i samtalen konkret på det du har observert, for eksempel at medarbeideren ikke overholder tidsfrister. Ha gjerne med deg dokumentasjon som viser at dette ikke er et engangstilfelle, men et mønster.
Spør medarbeideren om hvorfor situasjonen er blitt som den er blitt, og lag i fellesskap en handlingsplan for hvordan dere skal løse problemet. Sett i planen opp konkrete mål og tidsfrister for når målene skal være oppnådd.
Ha hyppige møter, kanskje så ofte som en gang i uken i starten. Dette for å kontrollere at medarbeideren overholder sin del av avtalen. Gi ros underveis. Berøm ethvert fremskritt.