Ledelse
Avdelingen for dumme spørsmål
Har du noen gang vurdert å etablere en egen avdeling for dumme spørsmål? Konsulent Tim Lambert stiller spørsmålet i fullt alvor.
I et innlegg hos Management Issues hevder Tim Lambert, konsulent i britiske Kay-Lambert Associates Limited, at vi ikke bruker nok tid på den ene tingen som kan utgjøre den store forskjellen for forretningsvirksomheten vår: Vi stiller ikke mange nok dumme spørsmål.
Lambert lister opp en lang liste med eksempler på «dumme» spørsmål, herunder: Hvorfor gjør vi ting i denne rekkefølgen? Trenger vi et regionkontor? Bør vi være et salgsledet eller et designledet selskap? Er det alltid stordriftsfordeler knyttet til innkjøp?
Det er instinktive og nysgjerrige folk som ofte snubler over de virkelig store oppdagelsene, og det skjer rett og slett fordi de stiller spørsmål som ingen tenker på å stille eller tør å stille, hevder Lambert.
Folk kvier seg imidlertid for å være den ene som stiller dumme spørsmål. Konsulenten har derfor følgende ide: Hva hvis man setter av tid til dumme spørsmål? Hva hvis alle fikk beskjed om å stille dumme spørsmål?
Svarene på de dumme spørsmålene kan være nyttige, og Lambert bruker det «dumme» spørsmålet om innkjøp og stordriftsfordeler som eksempel. Vi hører ofte at innkjøp i store kvanta er billigere, men ved å stille spørsmål ved denne sannheten kan man eksempelvis oppdage at å handle i bulk gir mindre fleksibilitet. Vi binder også opp kapital for lenger tid. Og hva hvis de innkjøpte varene blir utdatert i løpet av den tiden vi lagrer dem?
Skal man oppfordre folk til å stille dumme spørsmål, må man imidlertid ha noen kjøreregler for hvordan det skal gjøres. Én av dem er at spørsmål ikke skal stilles fordi man ønsker å ydmyke noen eller beskylde noen for noe. Spørsmålene skal stilles fordi man er genuint nysgjerrig på noe. Når du oppfordrer folk til å stille dumme spørsmål, kan det også være lurt å la stafettpinnen gå rundt borde, slik at alle kan stille minst et dumt spørsmål hver.